De Zaan deel 2

Dinsdag 7 augustus 2013

Na alle sterke verhalen van de eerste Zaan sessie met mijn zoon en mijn pa, wilden twee collega's, Jeroen en Patrick, zich ook graag opofferen voor een avondje Zaanse pracht. Al snel was beklonken dat we dinsdagavond, na het werk, de Zaan onveilig zouden maken.

's Ochtends leek het weer nog tegen te zitten, maar 's avonds scheen de zon en stond er maar weinig wind. Lekker weer dus voor op het water, maar of dit ook vis in de boot zou brengen was de grote vraag. Vanwege de aanwezige zon en het heldere weer zijn we gestart met vissen onder het viaduct van de A8. In de schaduw dus.

Alle peilers en palen zijn we stelselmatig gaan afvissen en bij de laatste drift onder het A8 viaduct stond Patrick plotseling met een kromme hengel. De eerste vis was gehaakt en niet zomaar een visje. De vis bleef diep en trok Patrick z'n hengel alle kanten op. Run na run nam de vis, waarbij de hengel flink krom getrokken werd en de vis een tijdje onder de boot bleef waardoor de hengeltop in het water gehouden moest worden om lijnbreuk te voorkomen. Na de zoveelste run kwam de vis boven en toen bleek dat een snoek de shad gepakt had.
Wat een powersnoek was dit, zelfs in de boot na een pittige dril begon ie nog te klapperen. Hierop hebben we de ogen van de snoek bedekt om 'm tot rust te brengen. Daarvoor had de snoek Patrick z'n hand al pittig open gehaald. Na de staatsie foto's bleek de snoek 75 cm lang te zijn. Waarmee hij vanwege z'n kracht nog meer respect afdwong bij ons.

De volgende stek die we aandeden was in de schaduw van een groot bedrijf, waar we langs de kade en langs een grote aker al backtrollend rustig ieder stukje van de Zaanse bodem verkende met onze loodkoppen. De volgende vis viel mij ten beurt, langs de kade had een snoekbaars mijn bruine shad met schoebstaart gepakt. Super, ook deze stek leverde vis op.
Patrick kreeg ook een aanbeet, halverwege de aker en bracht de snoekbaars naar de oppervlakte. Hij maande Jeroen om snel het net te pakken en de snoekbaars te scheppen, maar voordat Jeroen het schepnet gereed had, was de snoekbaars gelost. Volgens Patrick zat er geen tempo in bij Jeroen en was ie jaloers op zijn tweede vangst en dus bewust aan het verzaken. Hahaha.

Toch was het daarna Jeroen zijn beurt. Aan het begin van de aker bij de derde drift, pakte een snoekbaars ook zijn shad. Ongelofelijk hoe snel het net nu voor Jeroen gepakt werd en de snoekbaars geland. Vervolgens moest Jeroen zich voorbereiden om de snoekbaars te onthaken door eerst een kevlar handschoen aan te trekken. Ongeloveloos, hij loopt de vierdaagse op z'n dooie akkertje, voor een halve marathon draait ie zijn 'voet' niet om, zwarte band '1e dan' karate, ruige baard, dikke hannekam en dan bang om een visje met wat stekels vast te houden en te bevrijden van een haak?!

Hierna volgde een vierde drift met, ik dacht, nog een aanbeet voor Patrick die niet verzilverd kon worden. Daarna zijn we naar de overkant van de Zaan gevaren, in het strijklicht van de zon, om daar de snoekbaarsstand te checken. Hier haakte Jeroen een kleine snoekbaars vals, maar vis is vis.

NB kijk heel goed tussen de vingers van de gele handschoen want daar zit het snoekbaarsje. Na een paar kleine tikkies op de top hield hier de pret op en zijn we weer op zoek gegaan naar enige schaduw en mooie talutten.
Tot de volgende stek onder de Julianabrug was het feest even over. Maar uiteindelijk ving Jeroen toch weer een snoekbaars.
Patrick had tussendoor evengoed nog een paar aanbeten gevoeld. Hij kreeg veruit de meeste aanbeten, dus vroegen wij ons hardop af wat hij anders deed. Geregeld veranderde we van shads, soms noodgedwongen doordat we er enkele verloren aan obstakels onderwater, maar vaker omdat wisseling van spijs doet eten.

De laatste stek in de schemering van de avond moest de bonusvissen opleveren. Hier pakte Jeroen wederom een snoekbaars. Deze keer had de snoekbaars de shad helemaal opgeslokt, dit was de eerste keer deze avond dat de snoekbaars zo gretig was. Gelukkig kon de shad ,ondanks dat deze helemaal in de bek verdwenen was, relatief makkelijk verwijderd worden. Natuurlijk met de kevlar handschoen en een tang waarmee je bij een olifant een slagtand verwijderd.
Als laatste deze avond viel ik nog in de prijzen en ook mijn snoekbaars had de shad met de fliebeltjes staart volledig opgeslokt. De loodkophaak zat om een kieuwboog waardoor ik besloot om de shad via de kieuw te verwijderen, wat prima lukte.
Uiteindelijk was het donker en tijd om richting de wal te gaan. Van stek naar stek maakte we gebruik van de buitenboordmotor op benzine, tijdens het vissen maakte we gebruik van de electramotor. Nu we richting de trailerhelling moesten gingen we weer met de buitenboormotor, maar deze wilde niet echt starten. Hij sloeg telkens na drie pruttels af, ook nadat de shoke gebruikt werd. Hmmm, benzine op? Waarschijnlijk wel. Dan maar op de elektramotor naar de helling. Na een paar meter gaf de fishfinder 'low battery' en viel deze uit waarna de elektramotor ook minder snel ging draaien. Oh oh, toch ook niet de accu leeg? Gelukkig is een accu niet van het één op het andere moment leeg, maar hij begon steeds minder hard en onregelmatiger te draaien. Alle broodjes waren al op en er restte nog maar een klein beetje drinken. Zouden we stuurloos zonder proviand een nacht reddingloos op de zaan moeten dobberen? Mwoah, we hadden er veel pret over en langzaam maar zeker kwam de helling dichterbij.

Nadat we de boot terug op de trailer hadden konden we terugkijken op een geslaagde avond met leuke vangsten in goed gezelschap.

Grtx,
FER

1. ferry, wederom een super leuk stukje geschreven.

Ik kan het natuurlijk niet vaak genoeg zeggen maar als je de vis met een fluwelen handschoen behandeld bijten ze graag in je shadje

Groeten :)

Jeroen

1. Misschien moet je die handschoen voortaan aan je shad hangen ;-)

Grtx, FER

Verwijderen
  2. Leuk geschreven, en wat een zooitje vis hebben jullie gevangen !
    Toppie mannen

3. The man with the golden glove. Lekker avondje gevist met de boot. Ik heb nog spijt dat ik mijn bootje heb weggedaan.

Groet, Björn.

4. @Sander: voor een paar uurtjes vissen toch leuk gevangen en het was oergezellig.
    @Bjorn: zeg het maar we kunnen in de Beemster of bijv. op de Zaan in de boot.

Grtx, FER

1. Erg aardig van je Fer. Die uitnodiging neem ik graag aan. Ik stuur je een pb.