De Waal

Zaterdag 28 september 2013

Het traditionele visweekend met mijn maten was uiteindelijk toch afgestemd en we gingen deze keer naar de Waal om alle soorten vis die hier zwemt te vangen. Daarvoor waren allerlei verschillende hengels en aassoorten meegenomen en aangeschaft.

De locatie, een stacaravan op een camping direct aan de Waal was prachtig. We hadden het gevoel dat we in het buitenland verbleven, zo'n enorme indruk maakte de machtige Waal en zijn omgeving op ons.

Als eerste gingen we de kribben en zijn vakken verkennen om te bepalen waar en hoe we zouden gaan vissen. De vissen lagen hier voor het oprapen. Dikke palingen lagen hier gewoon op het strandje.

We zijn gestart met het vissen vanaf een krib. In het kribvak en in de 1e en 2e nering vanaf de krib zoals dat heet. Zodeknetters, da's wel even andere koek dan een stilstaand vijvertje. We hadden ons al voorbereid door zwaarder materiaal aan te schaffen. Maar we waren ons niet helemaal bewust welke stroming er staat in de buitenbocht van deze zwaarst bevaarde rivier van Nederland.

We zaten overigens fantastisch in de luwte van de krib in het zonnetje en probeerde van alles en nog wat. De voerkorven vlogen door de lucht met op de haak of hair, maden, mais, pellets, mestpieren of verschillende combinaties hiervan. Eric had als eerste zijn hengel in liggen en ving ook als een eerste een vis. Een prachtig getekende grondel had de top van zijn hengel doen trillen en kon op de foto. De eerste grondel van de vele grondels die nog zouden volgen.

Van een aantal campinggasten vernamen wij dat het in Duitsland verboden was om een gevangen grondel terug in de rivier te gooien. Dit om de plaag die deze vissoort is geworden enigszins te reduceren. Eén ding kan ik met redelijke zekerheid stellen en dat is dat de grondels, de zwartbek grondel om preciezer te zijn, hier ook al een regelrechte plaag is. Als enige ving ik tussendoor nog een witvisje, maar verder dan dat kwamen we niet.

Vervolgens hebben wij ons jachtterrein verplaatst naar het kribvak zelf, waar we vanaf de kant ons heil hebben gezocht. De stroming was hier minder, maar de aanbeten bleven hier dan ook uit. Ook met doodaas, een sardine, werd getracht om aan een schub te komen. Toen we na enige tijd ook de brui gaven aan het kribvak en de sardine binnen gehaald werd, was ie behoorlijk aangevreten. Krabben of ook grondels?

Hierop zijn we de boot gaan traileren. De helling was vlak en ook hier stond een behoorlijke stroming. Behoorlijk moeizaam kregen we de boot te water, maar konden de motor niet gelijk starten aangezien de diepgang te laag was. De boot werd door de stroming richting de stenen getrokken en met een paal konden we maar net schipbreuk voorkomen en na enige hachelijke minuten kon uiteindelijk iets dieper water bereikt worden.

Als eerste zijn we tegen de stroom en de oostenwind gaan varen. Dit om na te gaan of de 8 pk motor voldoende vermogen zou hebben, om ons veilig van de ene visstek naar de andere en weer terug te kunnen brengen. Dit viel uiteindelijk niet eens tegen, natuurlijk gingen we nog minder hard vooruit als we vol in de stroming langs een krib voeren, maar we bleven vooruit gaan. De rijnakers, de duwboten en al de andere scheepsvaartuigen ploegde ons voorbij. We moesten deze boten goed in de gaten houden wanneer we de Waal overstaken, want een beetje gas bij resulteerde onder geen beding in een versnelling van onze boot Pinke Panke. We vaarden dus tussen de grote professionele spelers op deze kolkende rivier en voelde ons bijzonder onderdanig.

Het doel was om vanuit de boot te verticalen op snoekbaars. Dat was geen sinicure, de stroming langs de kribben veranderde keer op keer. Dit had mede te maken met het driften van de boot en de voorbij varende boten. De loodkoppen waren al zwaarder gekozen dan de standaard 15 gram en met 28 grams koppen zouden we de bodem prima moeten kunnen halen. Dit lukte soms wel en soms niet. Soms waren we aan het horizontalen, zo snel pakte de stroming de loodkoppen mee. Dus de directe contacttijd was beperkt.

Telkens gaf de visvinder, nadat we de krib passeerde, in de 1e nering vis aan. Niet op de bodem maar meestal op half water. Welke soort vis dit betrof zullen we vooralsnog niet weten. Lang verhaal kort. Geen enkele aanbeet konden we verzilveren, laat staan dat we er één kregen. Uiteindelijk konden we één pittige aanbeet registreren en dat op een dode grondel aan een fireball. De aanbijtende vis kon helaas niet gehaakt worden, daarentegen was het bewijs van de aanbeet duidelijk, want de ingewanden hingen uit het gehavende lijf van de grondel.

Omdat de schemer begon in te vallen zijn we terug naar de trailerhelling gevaren waarbij we eerst één passagier afgezet hebben om de auto en trailer bij de helling te plaatsen. Het bleek wederom geen makkie om de boot met droge voeten op de trailer te krijgen. Natuurlijk lukte het uiteindelijk wel, waarna we na het harde werken toe waren aan een goed glas bier en een goede hap eten in het dorp.

De volgende dag besloten we om te beginnen met verticalen met Pinke Panke. Indien er tijd over zou zijn, zouden we nog met dobbers de vissen in de eerste nering belagen en ook met doodaas onder een dobber het kribvak uitpluizen.

Deze keer gingen we eerst met de stroom mee. In het eerste kribvak kreeg René een knal van een aanbeet op zijn aal presentatie. Yes, de eerste verticaal vis, een stoere sterke in blakende vorm verkerende snoekbaars.

De tweede persoon met een kromme hengel was ik, nadat ik ook een aal aan de loodkop bevestigd had.

René was vervolgens weer de gelukkige met een nog grotere snoekbaars. Alsof de stroming niet bestond knonkte deze snoekbaars als een dolle maar gelukkig zat de haak goed en werd ie niet gelost.

Uiteindelijk tussen een boot en de kant, in een kribvak, op maar 2 meter water kreeg Eric ook de tik op zijn top en haakte ook een mooie volle intacte snoekbaars.

Hierna was het helemaal over, maar gelukkig hadden we toch alle drie zo'n sterke rivier snoekbaars gevangen.

Al met al was het echt een belevenis die we niet snel zullen vergeten. Het gezelschap was top, de rivier woest en majestueus, het onderkomen fantastisch, het eten lekker, het water nat, de snoekbaarzen prachtig en het weekend te kort!

Grtx,
FER

1. Leuk geschreven ! mooie foto,s man.
    Waal ziet er hard uit als ik naar de foto,s kijk !

Groetjes Sander

2. Fer, leuk verhaal met prachtige foto's! Daarbij vind ik het zeer dapper dat je met jouw bootje (niet denigrerend bedoelt ;-)) de Waal op bent geweest met al die grote schepen.

Grtz

1. Een aantal meervalvissers die voor ons uit de Waal afgingen, trailerden, vonden ons ook al lefgozers. BAM, who are we?! Da real fishermen!

Verwijderen
  3. Ik moest meteen weer denken aan m'n jeugd langs de IJssel. Harde leerschool voor een vierjarig jongetje, Het was wel de basis!
    Eigenlijk bestaan er geen mooiere wateren dan de Nederlandse rivieren. Alleen die geur al!
    Leuk verslag weer. Leuke diversiteit aan vissoorten.
    Nu nog een kerp! Die zitten er ook!

1. Alles zwemt daar volgens mij, het is alleen de grote vraag hoe je die schubben te pakken krijgt. Inderdaad prachtig water, jammer genoeg te ver om vaak heen te gaan.

Verwijderen
  4. Fer, het was weer top. Ik zou het weekend niet beter kunnen verwoorden!
    Volgend jaar Spanje of Ierland?

1. Prima, sterker nog graag. Gaan we snel plannen zodat we er lekker lang naar toe kunnen leven.