Overijsselse Vecht

6 - 12 juli 2013

Vakantie! En wel in Nederland. Dit jaar hebben we de gok genomen om in ons eigen koude kikkerlandje op vakantie te gaan. Hopelijk zijn de weergoden ons goed gezint. Het idee is dat het alleen maar beter kan worden, aangezien niemand in levende lijve ooit zo'n slecht voorjaar heeft meegemaakt als wij in 2013.

De eerste week is gekozen voor een prachtige natuurcamping in de buurt van Ommen, direct aan de Overijsselse Vecht. De campingplek lag zelf ook echt direct aan de vecht, dit om manlief te behagen. Helemaal top natuurlijk. Naast alles wat een mens 'echt' nodig heeft op vakantie en nog veel meer andere bende, ook enkele hengels en wat vistuig ingeladen.

Het weer bleek goed mee te werken. ZOMER in NL! Superweer om lekker te zwemmen en lekker op het water te pierrewaaien met bijv. een opblaasboot, zwemband of luchtbed. Vlakbij onze campingplek was hiervoor een steiger aangelegd, superleuk en handig. Maar om hier met dit weer lekker rustig overdag te gaan vissen was geen optie. Daarnaast vernam ik van de nodige vissers op de camping ,dat er sowieso slecht gevangen werd en overdag al helemaal niet.


Eerst maar eens met de zogenaamde 'naai'schaar een paadje en stekkie gecreëerd, door het hoge gras, de distels en de brandnetels een kopje kleiner te maken. De visstek was pal voor ons vanaf onze campingplek. Hoe mooi kan je het hebben?!
De beide buurmannen stonden al een week en hadden de lijnen al geregeld nat gemaakt. De vangsten, zoals gezegd, waren nihil. Eén avond had de linker buurman uit Tilburg een mooie winde gevangen. Hmmm, dat wilde ik ook wel. In het ijsselmeer heb ik wel eens windes van handformaat gevangen maar volgens zeggen was deze winde en de overige gevangen windes van een flink formaat.

We stonden aan een lange bocht aan de buitenzijde van de Vecht. Dat betekende dat vanaf de kant de bodem steil afliep tot ongeveer 4,5 meter diepte. De overzijde, dus de binnenkant van de bocht, liep veel langzamer af tot dezelfde diepte vlak voor de kant aan de buitenzijde van de bocht.

Het leek erop dat er een school windes iedere avond langs kwam aan de ondiepe en diepe kanten van de Vecht. Dit nadat de rust op het water was teruggekeerd. Tenminste, op basis van een drietal vangsten van het gehele rijtje aan campinggasten.

Dag 2. De vastloodmontage aan de overkant gedropt met een Frolic brok en de penhengel aan de kant met twee maiskorrels op de hair. Er werd niets gevangen.


Dag 3. De vastloodmontage kreeg een fluorcarbon onderlijn van ± één meter en een kleine boillie op de hair, inclusief een PVA zakje met dezelfde kleine boillies. De pen nogmaals met mais. Er werd door mij niets gevangen. De buurman wel. Eén mooi winde op grote broodvlok. De winde had de vlok flink geslikt en de haak moest bijna via de endeldarm verwijderd worden. Na deze enkele vangst viel het blijkbaar ook altijd gelijk stil voor de rest van de avond. Zo nu ook.
Dag 4. De pen met een broodvlok aan de kant te water en een kleine boillie op de vastloodhengel aan de overzijde. Om de haak te maskeren nog een klein mestpiertje op de haak gezet. Weer niets. Zelfs de vastloodhengel de hele nacht laten liggen maar geen piepje heeft ons deze nacht gewekt.

Dag 5. Tegen het verstrijken van de dag alleen de vastloodmontage met kleine boillies onder de kant te water gelaten, inclusief wat kippenbix, mais en enkele boillies. Nogmaals de hele nacht laten liggen maar wederom totaal geen interesse. Alleen het mestpiertje was voorzichtig van de haak gepeuzeld.

Dag 6. Langzamerhand moest het toch een keer gebeuren. Nog nooit heb ik zo lang achter elkaar 'gevist'. D.w.z. de lijnen lagen uit en zelf waren we met allerlei campingactiviteiten bezig. De broodvlok moest toch het aas zijn, omdat alleen daarmee een enkel visje gevangen werd. Een grove broodvlok werd om de haaksteel gedrapeerd, waarbij de pluim niet werd uitgeknepen om het drijfvermogen door de aanwezige lucht zo goed mogelijk te benutten. Naast de penhengel werd ook een vlok op de vastloodhengel gezet. Beide hengels waren reeds uitgerust met fluor carbon onderlijnen om de zichtbaarheid op de heldere Vecht zoveel mogelijk te beperken.

Na vijf minuten was het opeens toch raak. De vlok op de vastloodhengel was gepakt. YES, eindelijk vis! De halve camping moet hebben gehoord dat ik 'VIS' riep. Een winde had eindelijk toegehapt en kwam drie keer rechtstandig het water uitgesprongen. Verder stelde de dril, ondanks de grootte van de vis, niet erg veel voor.
Blij was ik zeker met deze vangst. Ten eerste omdat ik nog nooit zo'n grote winde gevangen had. Ten tweede omdat het wel heel treurig zou zijn om een week lang aan een prachtig viswater geen schub te pakken te krijgen.
Aangezien de vangsten overal op de Vecht erbarmelijk bleken. NB meerdere mensen op verschillende plekken over de Vecht en zijn vangsten gesproken, blijft toch de vraag hoe dit komt?

- Is het visbestand slecht?
- Zitten de vissen elders? (vanwege paai wellicht)
- Lag het aan het mooie weer?
- Het water stroomde soms wel en soms niet, heel onregelmatig i.i.g.
- Hadden de vissen geen trek?
- Was de aasaanbieding onjuist?
- Was het aangeboden aas onjuist?
- Veel vissers, weinig vangsten, deden we het allemaal verkeerd?

Ach, zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is het frustrerende maar ook het mooie aan vissen en daarmee ook de uitdaging.

De vangst van één mooie winde maakte heel veel goed en niet vaak was ik zo blij met één enkele vangst. Ik heb in ieder geval ontzettend genoten van onze stek, het weer en het uitzicht.

Grtx,
FER

5 opmerkingen:

  1. Ha FER,

    Ha leuk! Ik denk dat ik zo’n vier jaar geleden op dezelfde camping heb gestaan! Of eigenlijk heb ik er twee keer gestaan. Toen ving ik niet makkelijk, maar makkelijker dan jij hebt ervaren. Vanaf de kant feederen (met maden aan de haak) leverde me een aantal mooie brasems en voorns op. Gewoon uit het midden. Op een boilie ving ik een mooie winde en vanuit de kano heb ik gesnoekt met klein kunstaas. Ik ving baarsjes en kleine snoeken.

    Ik heb geen verklaring voor jouw mindere vangsten, en kan me goed voorstellen dat die prachtige winde als een verlossing voelde! Die vis vergeet je nooit meer!! :)

    Ach je hebt vast een goede vakantie gehad. Daarvoor bezit jij genoeg relativeringsvermogen :) Er is meer dan vissen alleen...

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooier kan gewoon niet, wat een winde man !

    Well done

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Fer,

    Prima vertoeven daar aan de vecht bij Ommen.
    In de vecht word toch best wel karper gevangen.
    Jammer voor jou dat het niet zo lukte..maar je hebt lekker vakantie!en je wilde waarschijnlijk in de vecht blijven vissen..
    Ik heb daar ook in (Junne)veel uren rondgebracht toen de kinderen nog heel klein waren.
    Maar vooral penvissen in de omgeving van Ommen.
    Meestal vertrok ik voor dag en dauw richting Balkbrug..
    Met de koffie was ik weer terug en had meestal de buit al weer binnen.

    Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker op vakantie de lijnen uitgooien. Heerlijk. Mooie winde had je in ieder geval. En dan die hersenspinsels...leuk hè vissen :)

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Koen: fantastische camping, alsof je in het buitenland bent zoveel ruimte. Ga zeker nog een keer terug. Kleine vis was er in overvloed maar ik ging voor 'groot' wild. Vakantie was i.i.g. zeker top.
    @Sander: was voor mij zeker een mooie winde.
    @Hans: Iets verder aan de overkant stonden een paar karper vissers, als ze hun piepers aanraakte was dat heel goed te horen, geluid draagt als een tierelier over de Vecht. De dagen dat zij er stonden en ik aanwezig was op de camping heb ik geen run gehoord. Maar ze zaten er natuurlijk niet voor niets. Deze vakantie was ik te lui om 's ochtends vroeg mijn bed uit te komen. Heb zeker elders in de omgeving nog karpers gespot.
    @Michael: vissen blijft top!

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen