Vissen en vangen

Zondag 3 juli

Met vijf man sterk in de sloot bij het Cramwinkel plantsoen. Het Karper virus is met alle hevigheid toegeslagen. Het zien vangen, doet hoop leven om zelf ook een karper te vangen bij de mannen. Uiterst geconcentreerd worden de dobbers in de gaten gehouden en stilte is nu het devies aan de waterkant.
Dit was wel eens anders, zeker tijdens het feedervissen op afstand. Gezelligheid troef.
Nu zijn er toch wel flinke teleurstellingen bij het misslaan of het verspelen van de eerste Karper. Dit viswater is ook redelijk plat gevist naar nu blijkt aan de hoeveelheid vissers en de reactie van de Karper als die een lijn voelt. Zelf heb ik drie keer de ervaring van een vluchtende Karper deze avond. Zodra de Karpers in contact kwamen met mijn lijn die van de dobber naar het loodje op de bodem loopt gingen ze er als een speer vandoor, zelfs aquaplannend.

Belangrijk vind ik het om breuk te voorkomen omdat een karper dan met een gebroken lijn met haak in zijn bek rond zwemt, daarom mijn voorkeur om met gevlochten lijn op deze krachtpatser te vissen. Probleem daarentegen is dat deze lijn hier de lijnschuwe kapers flink afschrikt. Het dobber vissen is natuurlijk een fantastisch spannende manier van vissen maar lijkt het vangen hier flink in de weg te staan. Dus.... ga ik het de volgende keer proberen met een ouderwetse waker zoals in het verleden gebruikt werd om op paling te vissen. De onderlijn naar de haak wordt fluorcarbon tot aan de wartel. De wartel dient tevens als stopper voor het lood waarna ik weer over ga op gevlochten lijn. Fluorcarbon lijn omdat het slecht zichtbaar is voor de vis en omdat dit goed zinkt in tegenstelling tot de gevlochten lijn waarmee ik momenteel vis.

Oja, de enige die wel iets ving was deze reiger.
Ik ben benieuwd wat dit experiment mij op dit dressuurwater gaat brengen.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten