Kantikalen

Vrijdag 16 november 2012

Vanmiddag moest ik voor mijn werk een check uitvoeren bij een externe opslag locatie. Wat een drama de weg daar naar toe, geen doorkomen aan. Alle stoplichten tegen, brug open, file op de koop toe, maar uiteindelijk toch de locatie bereikt. Probleem besproken en oplossing bedacht. Vervolgens een dillema, wat te doen? Terug naar het werk en nog een half uur, indien het verkeer mee zit, uitzitten of vervroegt aan het weekend beginnen. Afgelopen week voldoende uren gemaakt en meer dan voldoende ingezet en komende week zal het niet anders zijn. Je raad het al, het was weekend.


Op de weg naar huis gestopt bij het Noord-Hollands kanaal en mijn 185 cm lange dropshot annex verticaal hengel uit de achterbak gepakt om zolang het nog licht was even te kantikalen. Aan een 17 lbs gevlochten titanium onderlijn een geel fluorescerende shad aan een gele loodkop gemonteerd en huppelen maar.

Het water was rimpelloos en er lagen de nodige geel bruine bladeren op het oppervlak. Een fuut had een klein visje gepakt en moest er steeds vandoor omdat een andere fuut deze probeerde af te pakken. Het was de enige activiteit op het water dat enige rimpelingen voortbracht. Onder water leek het ook dood stil.

Totdat de shad vast liep. Na aanslaan kwam er beweging in de shad en een vis was gehaakt. Wat voor vis het was, was voor mij niet direct duidelijk, maar nadat deze aan de oppervlakte kwam was ik bijzonder blij met de flexibele titanium onderlijn. De shad was geheid verloren gegaan zonder deze onderlijn aangezien deze tijdens de dril ook in de bek terecht kwam. De gevlochten lijn zou zeker gebroken zijn.
Na het landen kwam een hondenbezitter toevallig langs en sprak mij aan dat ik een mooie snoek had gevangen. Direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om een plaatje van de vangst te laten maken.
Leuke vangst maar tot dusverre heb ik alleen nog maar snoek gevangen in het Noord-Hollands kanaal tijdens het kantikalen, terwijl ik eigenlijk snoekbaars verwacht.

Nou ja, komt vanzelf. In ieder geval een lekker begin van het weekend.

Grtx,

FER

1 opmerking:

  1. Hoi Fer,

    Je trek ze er voor het weekend al uit netjes. Zal ook mijn hengel in mijn auto gooien, mooie snoek. Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen