Knollen knallen

Vrijdag 5 september 2014

Lange tijd heb ik niet gevist in de Wormer polder, maar omdat ik vorige week weer eens op de fiets naar mijn werk ben gereden was ik weer getriggerd om in deze polder te vissen.

Mijn hengels en voer lagen nog in de auto van de 'ff tussendoor 2' sessie. Daarom besloot ik, onderweg naar mijn werk, om een afslag eerder van de snelweg af te gaan. Op een T-splitsing wilde ik even kijken en voerplekken maken voor het eind van de middag. Gelijk zag ik karper actief in de walkanten. Zou ik het nu al proberen, direct na het maken van de voerplekken?

Er waren niet gelijk aasbellen zichtbaar op de voerplekken. In de walkant bij de stek bewogen wel af en toe rietscheuten. Aangezien er weinig ruimte tussen de rietscheuten waren, dacht ik dat dit door witvis kwam. Uiteindelijk duurde het een minuut of 10 tot er vis op stek zichtbaar was, zichtbaar doordat de dobber af en toe bewoog. Het haakaas was nog niet gevonden. Vijf minuten later wel, want de pen verplaatste zich telkens iets naar het midden van de sloot. Te weinig om aan te slaan, wellicht een lijnzwemmer.

Uiteindelijk trok de pen toch vloeiend weg en trok ik bij het aanslaan een karpertje direct uit het water. Keurig gehaakt in de bovenlip en perfect in conditie. Geinig zo'n kleintje.
Hierdoor was er op de stek nauwelijks onrust geweest. Kon dus gelijk weer in werpen met de verwachting dat er nog steeds karpers aanwezig zouden zijn. Dat klopte als een bus, bijna weer hetzelfde patroon en een iets grotere karper was de pineut. Te groot om aan de haak op te tillen, maar niet te groot om uit de hand op de foto te gaan.
De stek was nu wel enigszins omgeploegd, daarom de tweede voerplek eens gepeild. Hier was weinig actie. Toch maar weer terug naar de stek die al twee karpertjes hadden opgeleverd. Hier was weer vis aan het azen, want weer schommelde de pen heen en weer.

De dobber verplaatste zich nu resoluter, want een nog grotere karper kon de mais niet weerstaan. Deze karper kon ik net aan in de hand houdend, vanwege het formaat, op de foto vast leggen. Gelukkig was ie moe gedrild en hield ie zich koest in mijn hand.
Gaaf, 3 karpers van verschillend formaat. Denk dat het karpers zijn van verschillende geboortejaren. Als dat daadwerkelijk het geval is dan planten de karpers zich hier voortreffelijk voort. Ik ken maar weinig wateren waar dit daadwerkelijk het geval is. Waarschijnlijk zijn er door het bijzonder troebele water weinig roofvissen die de jonge karpers te grazen nemen.

Grtx, FER

2 opmerkingen:

  1. Top Fer, en het gilt daar idd van de karper ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De middagsessie volgt nog, waarschijnlijk upload ik 'm vanavond. Lachuh!

      Verwijderen