Kanaal karper

Maandag 28 mei 2012

Vanochtend werd ik vroeg wakker, 6:00 uur om precies te zijn. Wakker, maar dan ook klaarwakker. Het was kraakhelder en het zonnetje begon alweer te stralen. 'Schat ik ga ff vissen', 'Huh?, is goed, veel plezier' was Inge d'r antwoord. Mooi, op naar het water dus. Het Noordhollands kanaal om precies te zijn.
Wat is de wereld 's ochtends vroeg met dit weer toch prachtig. Ik heb altijd het gevoel dat de wereld dan van mij is. Geen levende ziel te bekennen en alleen de vogels die fluiten.


In de buurt van aanmeerpalen heb ik mais, frolic brokken en pluimvee legkorrels te water gelaten en een pennetje bij de dichtsbijzijnde paal en een vastlood montage bij de verste paal gedropt. De minuten gleden voorbij en alles bleef muisstil, op de vogels na dan. Onder water leek alles nog in volle rust. Na ongeveer een half uurtje kreeg ik een strakke aanbeet op de vastlood hengel. Een geschrokken vis ging er als de brandweer vandoor richting het midden van het kanaal. Prima, weg van de aanmeerpalen. Maar owee, hij kwam ook weer terug. Een sterke schrikkerige dril volgde. Run na run maakte de vis en leek maar niet moe te worden. Uiteindelijk moest de karper toch opgeven en kon ik 'm, nadat ik mijn net in elkaar gezet had, niet slim, was ik vergeten, landen.
OK dan, mijn eerste kanaalkarper was een feit. Nog niet het monster waar ik van droom maar een strakke 54 cm schub had zijn best gedaan. Ik word er bijna bang van als ik nadenk wat zijn grote broer of zus voor dril kan geven.

Na deze mooie vis bleef het lang stil, alleen een kolblei vergreep zich aan de maiskorrels op de penhengel en voor de rest allemaal klein spul dat zat te snoepen.

Langs de kant kwam er langzaam een jonge fuut aandrijven. het vogeltje was er niet best aan toe en maakte een apatische indruk. Op dat moment was ik na twee uur vissen ook wel klaar en pakte mijn boeltje bijeen. Het fuutje kwam langs drijven en ik kom 'm heel voorzichtig zo met mijn net uit het water scheppen.
Tja, wat nu. Ik heb het beestje maar met de auto meegenomen en thuis in een kartonnen doos even in de zon gezet om te drogen. Even een paar blankvoorntjes gevangen en een tweetal heb ik het fuutje gevoerd. Het beessie was er erg slecht aan toe en ging zienderogen achteruit.  Best bijzonder om zo'n futenjong van zo dichtbij te zien met zijn wit-zwarte strepen, lange zwempoten aan het uiteinde van zijn lichaam en de rode vlekken op zijn snavel. Uiteindelijk heeft het arme beestje het loodje gelegd en gaat het gezegde een zieke vogel is een dode vogel weer op. Dit was natuurlijk volledig naar mijn verwachting maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om het beestje langs te laten dobberen.

Oja, toen Inge vroeg of ik nog wat gevangen had zei ik 'Een(d)tje' waarop zij reageerde 'Nee, Fuutje'. Komische humor.

De eerste kanaal karper is een feit! Dat er maar meer en grotere mogen volgen.

Grtx,

FER

5 opmerkingen:

  1. Leuk verslag Fer. Kan me voorstellen van de fuut, je weet het nooit, misschien dat het je toch net die ene keer lukt hem op te lappen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi FER! Je eerste kanaalkarper is binnen. Het monster wacht op je. Doorgaan dus :)

    Zonde van de fuut, maar je hebt je best gedaan.

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Boudewijn: dank, was zoals doen te gebruikelijk weer een bijzondere sessie, maar ja dat zijn ze allemaal mits je het wil zien natuurlijk. Persoonlijk overkomt het me iedere keer.
    @ Koen: We zullen doorgaan, denk eraan om toch ook maar met de harde knikkers te gaan vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd mooi om zo,n vechters baas aan de haak te krijgen !
    Succes en hopelijk komen er mooie vissen uit het kanaal !

    Mvg Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie stukje! leuk, gelijk bij de 1e poging een kanaalvis.
    Sneu van het fuutje,maar je hebt het geprobeerd!

    succes verder op het kanaal

    BeantwoordenVerwijderen