Nog groter

Donderdag 2 juli 2015

Al vier keer was een vissessie met Jeroen en Patrick uitgesteld. Ondanks dat het nu mij niet helemaal uitkwam, moest het deze keer gewoon door gaan. Ze wilden, na alle wilde verhalen, natuurlijk ook in de Beemster op de polderknollen jagen.

Klaagden we eerder over het koude voorjaar, nu natuurlijk over de extreme hitte. De verhalen over goede vangsten voorafgaand aan noodweer met bliksem en onweer zijn bekend, maar nog nooit in de praktijk door mij waar gemaakt. Vanavond zou kunnen blijken of de verhalen waar zijn, want onweer zou er aan komen.

Jeroen had verkondigd dat hij of de meeste vissen of anders wel de grootste zou vangen vanavond. Met de penhengels gingen we de aangemaakte voerstekken uitkammen. Patrick ving al snel een voorn. En nog één. De witvisjes bleken bijzonder actief, terwijl we daar normaliter in de Beemster maar weinig last van hebben. Vanavond waren deze visjes helemaal los en attaqueerde al het aas dat te water werd gelaten.

Terwijl ik hier ook last van had, trok mijn pen vreemd langzaam richting een duiker. Voordat deze hier in verdween sloeg ik aan. Een loom zwaar gewicht zwom van de duiker af. Een dikke karper bleek gehaakt, maar of de karper dit door had betwijfel ik, want hij zwom rustig van mij af waarbij twee tellen later de haak los kwam. Vals gehaakt?!

Om ons heen zagen we donkere luchten ontstaan en we kregen berichten binnen van slagregens. Tot dusverre ontsprongen wij aan de 'dans'. Patrick was de volgende die een vis ving. Een brasem van bijna 55 cm, na twee klappen in het netje.
Kort daarop stond Jeroen met een kromme hengel. Deze karper was niet te sturen, zij dook telkens het riet in en bleef door de slip heen denderen. Ondanks dat de staart geregeld te zien was, bleef de kop van de vis continu onder water. 'Dit is een grote' zei ik, meer dan één keer.
Ongelooflijk maar waar, Jeroen had inderdaad een hele grote te pakken. Nog groter zelfs dan de Beemster Buffel van afgelopen zondag. Een prachtig beest, lekker gevuld over de gehele lengte van wel 80 cm. Wat een mazzelpik!
Schitterende vis, de eerste en laatste van de avond. Maar dat mocht de pret niet drukken, deze vis maakte de avond en onze eerste gezamenlijke sessie samen helemaal goed.

Grtx, FER

4 opmerkingen: