Beemster talent

Zondag 15 september 2015

Na de korte baandraverij, het feest van mijn broer en schoonzus in een kroeg en een etentje met mijn vrouw d'r klarinet vrienden op respectievelijk donderdag, vrijdag en zaterdag ging de wekker zondagochtend toch wel erg vroeg.

Ik had afgesproken met Niels, 9 jaar, de zoon van mijn neef Marc, kleinzoon van mijn ome Jaap die mijn visverslagjes per mail ontvangt. Niels is een fervent visser en wilde graag eens met mij mee de polder in.


Iets eerder dan Niels en Marc was ik ter plekke en had zodoende reeds een aantal voerplekken voorbereid. Iets later kwam ook nog Luc, broer van Marc, kijken. Na mijn uitleg over hoe, wat en waar was het tijd om te vissen.


Niels, gewapend met mijn hengel, had babbels voor tien, maar ook geduld. Het werd mij al snel duidelijk dat hij een visser in hart en nieren is. Natuurlijk moet ie nog het één en ander leren, maar de wijze waarop hij zich concentreert op het vissen beloofd veel goeds!


Jammer genoeg was het deze ochtend op de eerste stek erg stil. Het water stroomde helemaal niet en op enkele kleine aanbeten van kleine vis gebeurde er helemaal niets. Dan maar op naar de volgende stek.


Op de nieuwe stek en ik zeg niet waar die was ;-), heb ik drie voerplekken aangemaakt. Hier stroomde het water wel, dit gaf mij iig enige moed. Het zou natuurlijk waardeloos zijn als we niets zouden vangen.


Nadat de dobber langzaam een bochtje om gegaan was, dachten Niels en Luc dat ze vastzaten. Toen de lijn vreemd wegtrok, bleken ze een karper gehaakt te hebben.



De dril was goed en netjes, de karper kreeg de tijd om uit te razen om vervolgens te poseren. Super, Niels blij, wij allemaal blij!

Zelf ben ik hierna ook gaan vissen en mocht redelijk snel ook een hele mooie karper vangen.

Hierna was de 'koek' op. Vanochtend was het verre van wild, maar gelukkig hebben we toch karper gevangen en was het zeker gezellig. Niels heeft het vissersbloed in zijn aderen stromen, daar ben ik van overtuigd en we gaan hem zeker vaker in de polder tegenkomen.


Grtx, FER

8 opmerkingen:

  1. Leuk om zo'n binkie kennis met het water te laten maken. Beter dan achter de playstation!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd, gelukkig houdt ie ook van voetbal. Dus lekker actief mannetje.

      Verwijderen
  2. Superleuk Fer! Niels vond het geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Fer nieuw vissersbloed onder je hoede nemen....
    In onze tijd viste bijna alle jongens....
    Je ziet steeds minder... kinderen die vissen....
    Goed bezig...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk FER zo met Niels. Valt me wel op dat de vissen groter zijn de laatste tijd. Klopt dat?

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, op één of andere manier is dat idd het geval. Heeft natuurlijk met de stekken te maken, maar is ook gedeeltelijk toeval. Niels een 'kleintje', ik een 'grote'.

      Verwijderen