Kantikalen deel 2

Vrijdag 16 maart 2012

Het is vrijdagavond en mijn zoon heeft weer karate les. Met een ushiro geri werd ie uit de auto gewerkt zodat ik weer naar het Noordhollandskanaal kon om een uurtje te kantikalen. Een schoepstaart shad met zwarte rug en witte buik moest de stekelridders tot een aanval doen overgaan.
Het was windstil en er was geen enkele beweging in het oppervlakte van het water zichtbaar. Totdat langs het kantje een kikker dood gemoedereerd voorbij zwom. Waarschijnlijk net ontwaakt uit zijn winterslaap, maar of dit kanaal met zijn hoge kanten de meest geschikte plek voor 'm is, betwijfel ik ten zeerste.
De futen blijken redelijk hitsig heden ten dagen want zelfs 's avonds zijn ze aan het baltsen. Nou ja, wij doen het ook vaak in het donker. ;-)

Eigenlijk gebeurde er helemaal niets, geen aanbeet, geen vastloper op een klein gehaakt takje aan de stinger na. Na een blik op mijn horloge bleek dat ik nog maar een kleine tien minuten had voordat ik mijn karateka weer moest ophalen. Als laatste redmiddel ging ik mijn geluk beproeven onder de brug over het kanaal. Niet alleen langs het kantje maar ook werpend naar de aanmeerpalen. Ongeveer halverwege tijdens het binnen strippen knalde er een vis op de shad.
Een snoekbaars? Mwoah, geen kop schudde, het zal toch niet weer een snoek zijn? Edoch een mooie slanke snoek van 75 cm had zich vergrepen aan de shad.
Wederom een snoek in het donker net zoals de voorgaande keer terwijl ik dit niet echt verwacht van deze zicht jager. Wellicht dat de schoep van de shad zoveel trillingen uitzend dat het zijlijn orgaan van de snoek dit oppikt waardoor de snoek ook in het donker zijn slag slaat.

Toppie weer, laat die jongen maar sporten dan kan pa ook lekker hobby-en.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten