Lederkarper

donderdag 22 maart 2012

Terwijl mijn zoon aan het oefenen was voor de Matthäus Passion ging ik een ander liedje zingen. D.w.z. met de pen, frolic brokken en de legkorrels in het nabij gelegen water achter de schubben of leders aan. Snel even drie stekken gevoerd met een handje legkorrels en een drietal frolic brokken. Terug gekomen bij de eerste voerplek waren er al vissen aan het azen. Wow, da's snel. Pennetje er tussen laten zaken en wachten. Super spannend weer als het pennetje begint te bewegen.

Nadat de pen een rondje getrokken werd, contact gezocht en een karper knalde er vandoor. De slip stond lekker afgesteld waardoor de hengel mooi in een parabool stond en de karper toch flink lijn van de molen aftrok. Na een eindeloze run van ongeveer dertig meter keerde de karper en losde de haak. Shit, mijn eerste karper dit jaar verspeeld.
Nou ja, nog maar een keer op dezelfde stek proberen aangezien vaak overige karpers gewoon blijven doorazen. Zo ook nu. Het duurde alleen ontzettend lang voordat de nieuwe Frolic brok opgemerkt werd en de pen weer langzaam begon te bewegen. Wederom draaide de pen een rondje met een diameter van ongeveer 40 centimeter waarna ik het tijd vond om aan te slaan. Yes, weer een karper die er vandoor ging.
Een paar knapies van een jaar of 11 kwamen het geweld bekijken en vroegen me de hemd van het lijf, ethousiast als ze waren. De dril duurde en duurde maar voordat de karper zich gewonnen gaf en zich netjes naar het net liet slepen. De mannen hadden nog nooit zo'n grote vis gezien en wilde me graag vastleggen op de gevoelige plaat.
Knetters wat zijn die karpers toch sterk, één grote spierbundel. Lekker hoog van bouw en 15 cm breed en nog geen uitgezakte pens van het vreten en hopelijk blijft dat hier ook zo. Deze karper heeft een lichte two tone, halverwege zijn lijf is ie lichter/donkerder van kleur.
Zo dan, dit was ff een leuk liedje en dat ga ik zeker vaker zingen.

Grtx,

FER

12 opmerkingen:

  1. Hoi Ferry, wat een prachtig exemplaar. Het is er volgens mij eentje die is uitgezet een aantal jaren terug met een spiegelproject! Top man!

    Groetjes Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo!!! Het gaat wel heel goed hè! Eerst een zeelt en nu weer een prachtige karper. Ga zo door!

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is inderdaad zo`n projectspiegel lijkt het...door al die legkorrels gaan ze waarschijnlijk wel veel eieren leggen hehe,maar dat is goed voor het karperbestand :p Eens kijken wat voor liedje je de volgende keer gezongen hebt ;)
    Groet Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Harry en Sander: inderdaad betreft het hier een projectspiegel die anderhalf jaar geleden uitgezet zijn. Ze groeien als kool, yihaa!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Boudewijn: Yep, zolang het duurt mijn ervaring is dat de actie op Frolic op gegeven moment afneemt en de vissen meer voor plantaardig gaan.

    Grtx,

    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een belg op het blog , wat hebben jullie toch mazzel met zo'n mooie waters in de achtertuin .
    Pracht vissen zijn dat , top.
    ik moet andere toeren uithalen om vis aan de schubben te zitten , maar moeite loont .
    Proficiat met de vangst.

    canadian greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Respectabele spiegel Fer!
    Tja die korrels..heeft toch wel wat.

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ decanadeez: iedereen is welkom op de blog. Ik moet de rivieren die jij tot je beschikking hebt weer missen en die zijn denk ik meestal verassender dan de waters in mijn achtertuin.
    @ Hans: de korrels maken het nodige los! De spiegel is mooi maar het zijn nog niet de kneiters die jij vangt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Fer , dit gaat op het ogenblik wel lekker op de rivier " de schelde" maar het is ook zo broos ivb met vervuiling .
    Had iemand me in de jaren 70 moeten zeggen , in 2012 vang je karper op de schelde , t'ja je zou die doen opsluiten hebben .
    Maar het weinige dat we hebben is met niks te vergelijken in Nederland.
    Ik dank nog altijd mijn noorder buren dat ik van die viswaters gebruik mag maken .
    grtjs Eddy

    BeantwoordenVerwijderen