Boerenkarper deel 2

Zaterdag 21-04-2012

Nadat ik vorig weekend een boerenkarper verspeeld had moest en zou ik terug naar die stek om er toch één uit te 'rossen'. Natuurlijk met alle liefde en tederheid van de hele wereld. De temperaturen zijn iets gestegen en de gevoelstemperatuur is flink veranderd en wat wij voelen zouden de karpers wellicht ook bemerken waardoor ook zij actiever worden. Met de penhengel, landingsnet en klein tasje met legkorrels en zoete mais op naar de polder. Een drietal stekkies gevoerd en hengelen maar.


Redelijk snel had ik beet. De pen begon ongedurig te bewegen wat duidde op klein spul maar op een gegeven moment trok ie toch mooi weg en kon ik een mooie dikke blankvoorn landen. Het is opvallend hoeveel blankvoorns ik vang op twee of drie maiskorrels terwijl dit maar net in de bek past, net zoals de haak. Waarschijnlijk sla ik geregeld mis omdat ook de kleine blankvoorn veelvuldig aan het aas sabbelt, ondanks dat ik de vis de tijd gun om alles lekker in de bek te nemen.
Nadat ik ongeveer vier keer aangeslagen had zonder vangst maar wel soms lichte weerstand ondervond waarbij ik af en toe een maiskorrel kwijt was, kreeg ik een iets rustigere aanbeet die niet mooi weg liep maar in een rondje draaide. Druk gezet en een fijne boerenkarper was gehaakt. Deze ging er gierend vandoor. Mooi, de dril is al pittiger ondanks dat dit zeker geen kneiter van een boerenkarper was. Een mooie hoge en goed doorvoed knolletje, een plaatje!
De tijd was alweer op maar ik heb ff lekker gevist en een mooi karpertje gevangen. Het vissen met mais vind ik erg leuk omdat er meer vis in dit lekkers geinteresseerd is dan met groter en harder aas en dat zorgt dus voor meer actie. Iedere keer een ander aasje of combi proberen blijft leuk en spannend wat het brengen gaat.

Grtx,

FER

5 opmerkingen:

  1. Hallo Fer,feli met deze Snorremans en hij was welkom he ;) Begin nu toch wel te lezen over karpervangsten hier en daar ,heb zelf al 4 weken niet gevist maar ga deze week ook eens een gokje wagen op een mooie Snorremans knol (of een paar wie weet):D

    Groet,
    Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi vissie Fer. Had er graag eentje gevangen in plaats van die mega-brasems van mijn laatste pensessie. Waren nog groter ook... ;) maar jij hebt karper!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Fer,
    leuke vangst man! Een ding wil ik wel kwijt;dit is geen boerenkarper. Het is zelfs niet eens zeker of er "echte" boerenkarpers ooit hebben bestaan. Er zijn zg. kenmerken de wereld in geholpen om boerenkarpers te kunnen herkennen bv. zeer gestroomlijnd lichaam(de zg. Torpedo),grote borstvinnen,gevorkte staart en geen "knik" achter de kop,ruw structuur.Meestal gaat het om de wat meer verwilderde soorten,die zich hebben aangepast aan hun leefomgeving. Afijn,ik kom weleens wat tegen op het internet in mijn zoektochten ;-).Ik weet natuurlijk niet wat jij hierover weet...

    De karper die jij hebt gevangen(ik zie ze vaker en heb dit"soort" ook gevangen) doet meer denken aan een kruising tussen een karper en een Giebel.Ik heb ze ook weleens gevangen zonder baarddraden.

    Als je op mijn blog kijkt en mijn verslagje bekijkt met als titel "Donderdag 21 Mei" dan zie je een vis,ik meen de laatste foto,die zeer dicht in de buurt komt van de verwilderde(boeren) karper,maar het hoogstwaarschijnlijk "gewoon" een verwilderde karper. Die vis had trouwens een slopende vechtpartij uit de hoge hoed getoverd ;-)

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is het je toch gelukt Fer; gefeliciteerd met snorremans!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dale: klopt, boerenkarpers bestaan wetenschappelijk niet, geldt ook voor de zogenaamde 'wilde' karper maar het geeft wel een beetje weer waar deze jongens rondzwemmen. Of het een kruising is met een giebel betwijfel ik ten zeerste, gezien snorremans en de hoeveelheid en grootte van de schubben. Anyway, ik blijf ze graag vangen!
    Oja, de vis van do. 21 mei was zonder twijfel een giebel (giegel).

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen