Westland

Dinsdag 25 april 2012

Doordat ik een cursus moest geven in de omgeving van Den Haag/Rotterdam en daardoor vlakbij het Westland was, bedacht ik om eens op giebel te gaan vissen. Volgens Ed Stoop van Sportvisserij Nederland is het Westland met al zijn kassen DE plek in Nederland waar gericht op giebel gevist kan worden.
Mais, maden en ander typisch witvis aas zou moeten werken.

In de namiddag mijn werkkloffie uitgetrapt en mijn viskloffie aangetrokken. Ondanks dat het in heel Nederland een zooitje rukweer was bleek het weer in de buurt van de kust redelijk goed. De eerste stek was aan een ringvaart. Voerkorf met maden aan de winckle picker en de penhengel met mais te water. Na drie kwartier had ik nog geen stootje gekregen, dus op naar de volgende stek. Bij het draaien van mijn auto viel mijn oog op een klein prut slootje waar bellen zichtbaar waren. Auto aan de kant gezet en met de penhengel hier mijn geluk beproefd. Zouden hier de giebels druk aan het azen zijn? De sloot was heel ondiep, 30 cm max. Naast de bellen waren er geregeld kolken zichtbaar van de ploegende vissen. Na enige tijd had een vis mijn mais gepakt en de pen trok rustig schuin weg. Bij aanslaan bleek de giebel wel erg sterk en al snel bleek ik een mooie en bijzonder dikke schubkarper te hebben gehaakt.

Ik was blij met deze karper maar de quest voor de giebel was nog niet voltooid.
Het water in deze sloot was, net zoals overal tussen de kassen, heel erg troebel en bruinig van kleur, waarschijnlijk door grote hoeveelheden voedingstoffen. Op zicht vissen was er dus niet bij, daarom was flink voeren het stramien, maar ook in een meertje kreeg ik geen stootje.
Vervolgens heb ik nog een drietal stekken geprobeerd maar nergens was er vis geïnterreseerd in maden of mais. Op een laatste stek op een klein weggetje tussen de kassen zag ik een klein hoogte verschil tussen slootjes waarbij er water hevelde naar het laagst gelegen slootje. Mijn laatste kans, omdat ik ook langzamerhand richting B&B moest, die ik al op de hoogte gesteld had dat ik wat later zou komen. NB de volgende dag moest ik op de Maasvlakte een klantenaudit begeleiden en ik had geen zin om minstens 10 uur in de auto te zitten in 2 dagen tijd. Eindelijk bewoog mijn top van de winckle picker, eindelijk vis geinteresseerd in een made. Nadat de top nogmaals bewoog, heb ik aangeslagen en had ik een visje gehaakt. Maar dit was geen giebel.
Na een check via de site van sportvisserij Nederland, denk ik dat ik een riviergrondel of een witvingrondel gevangen heb. In ieder geval heeft dit visje een onderstandige bek met bekdraden die je op de foto slecht ziet. Qua kleur komt ie het beste overeen met de witvingrondel, maar deze is zeer zeldzaam en er wordt vermeld dat verwarring met de riviergrondel mogelijk is. Check via:http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=1&vissoort=riviergrondel en http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=1&vissoort=witvingrondel

Ondanks dat ik geen giebel gevangen heb, was het een leuk avontuur met een leuke en verassende vangst. Nou ja, er moet wat te wensen overblijven.

Volgende week ga ik naar Istanbul en daar wil ik natuurlijk ook vanaf de Galatabrug over de Bosporus vissen. Ben benieuwd.

Grtx,

FER

2 opmerkingen:

  1. Mooi karpertje ,je vangt nogal eens iets aparts ,grappig wel ! Extra reden om je blog te volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie karper hoor. Leuk dat je het vissen zo goed kunt combineren met je werk.
    Ik weet niet of je nu al in Istanbul zit, maar veel succes daar!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen