Boerenkarper deel 7

Zondag 15 juli 2012

Na een spannende korte sessie bij het stadhuis ben ik naar de Beemster getogen. Bijna windstil, een zonnetje dat zijn best deed in een rustige atmosfeer. Er werd flink geaast in de ondiepe poldersloten. Geregeld waren de staartvinnen van brasems boven het water oppervlak zichtbaar en meerdere bellen plakaten bleven zich gestaag verschuiven. Af en toe waren er ook golven zichtbaar van de aanwezige boerenkarpers. Het beloofde een goede sessie te worden.
De sloot moest bijzonder voorzichtig benaderd worden want bij het minste geringste geluid of trilling gingen de karpers er vandoor. Nabij een paar rietpollen heb ik een paar voerstekken aangemaakt en deze ben ik voorzichtig gaan afvissen. Het was best lastig om de rust te bewaren vanwege de grote hoeveelheid activiteit in het water. Ik had de neiging om op de plekken waar vis zichtbaar was ook direct te gaan vissen. Geduld bleek uiteindelijk een schone zaak. Want een schone boerenkarper van 57 cm trok de pen lekker weg.
Deze sterke jongen schoot alleen om het polletje riet heen waardoor de lijn in eerste instantie goed vast kwam te zitten. Een beetje trekken, rekken en lijn geven bracht geen soelaas maar gelukkig deed de karper nog 'een rondje om de kerk' waardoor de lijn los kwam.
Wat een mooie sterke vis, geen schubje verkeerd en lekker gevuld.

Op een andere stek werd er flink gegraasd van het gedropte lekkers. Maar bij het inleggen van de pen gingen de vissen er als de bliksem vandoor. Aangezien ik in een andere blog las dat karpers graag terug keren als ze vreten hebben gevonden heb ik de pen laten staan. Doordat ik weer afgeleidt werd door flinke golven zag ik mijn pen niet weg lopen. Op het moment dat ik weer keek was ie dus vertrokken en heb ik gelijk maar aangeslagen toen ik 'm echt niet meer kon vinden. Wow, een explosie daar zeg je U tegen. Kicken!

De karper spurte weg en trok lekker door de slip heen. Wat is dit toch gaaf, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. De kracht, de spanning, lekker buiten, puur genieten. De karper liet zich qua dril van de beste kant zien, het duurde en duurde voordat ie eindelijk op zijn zij ging liggen en richting net wilde komen. Deze schone was 1 cm langer dan de eerste karper, had een iets hogere rug maar was iets minder goed gevuld.
Wederom een plaatje!
De Beemster en zijn karpers blijven mij bekoren en schenken mij telkens bijzonder leuke vismomenten waardoor ik maar terug blijf komen en zal blijven komen.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten