ff pennuh

Dinsdag 23 april 2013

Twee weken geleden op een zondag middag, fietste ik samen met Inge door de Beemster. Zoals alle vissers doen, speur ik ook consequent het water af naar activiteit. In een prutslootje bij een brug/duiker zag ik een karper flanken. Dat hier karper zou zwemmen had ik niet verwacht, want als er 30 cm water staat is het al veel. Maar na het zien van deze karper bleef de stek in mijn gedachte hangen.

Dus .... m.a.w. ik moest hier een keer mijn geluk beproeven. Aan het begin van de avond naar deze stek gereden en daar aan beide kanten van de duiker wat kippenbix en een paar Frolic brokken te water gelaten. Het was inderdaad heel ondiep. Maar er zat vis, want bij het benaderen van één van de stekken onstond er een kleine kolk met zwarte opwarrelende bagger. Dit zag ik nogmaals, even verder op, waarschijnlijk door azende vis.
Na een kleine tien minuten zag ik plotseling een grote staart in de buurt van mijn dobber. Enige tellen later bewoog mijn dobber om vervolgens rustig te verplaatsen. Ff wachtuh, nog ff wachtuh en aangeslagen. BAM! Hanguh! Heel even zag ik de rug van de vis. Zo, da's een beste! Daarna zag ik alleen maar kolken en een grote staart die furieus te keer ging. Ik merkte zelfs dat mijn onderarm enigszins vermoeid raakte tijdens de dril. Bang voor de takken in het water kon ik de vis niet zijn gang laten gaan en dat is altijd spannend, omdat bij het zetten van te veel druk de haak misschien los komt.

Ondanks de ondiepte van de prutsloot bleef de vis lange tijd onzichtbaar, op de staart na dan. Het duurde een hele tijd voordat de vis zich gewonnen gaf. Uiteindelijk werd zijn kop met grote slurf zichtbaar en ging de vis af en toe op zijn zij liggen ten teken van overgave.

Er liepen enkele mensen over de brug die bleven staan kijken en vroegen wat ik met deze vis ging doen. 'Kop inslaan en fileren, hartstikke lekker!'. 'Ah, nee toch?'. 'Nee hoor, alleen even mooi poseren voor de foto'.


Dat er dit formaat karper zou zwemmen in dit onogelijke slootje had ik niet verwacht. Super, een kers op een moddersloot.

Grtx,
FER

9 opmerkingen:

  1. Hey Fer, een getekende maar toch prachtige vis. Hoe is het mogelijk dat in die prutslootjes zulke vissen zwemmen. Aan de andere kant bestaat heel de Beemster uit deze prutsloten en worden er toch wel flinke vissen gevangen zo nu en dan.

    Gtrz Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De karpers lijken de laatste tijd aardig te gedijen in de polder(kippenbix?) Het is een prachtig exemplaar Fer. Je gaat lekker zo. Blijven fietsen :)

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zie je wel?! Gewoon scouten terwijl je andere dingen doet! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo vlak voor de paai is het helemaal niet zo gek om kippenbix te voeren. Levert nog meer kuit op en dus nog meer karpers en dus nog meer visplezier... die FER denk in de toekomst! ;)

    Lekkere vette vis overigens! Mooi werk :)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik voer veel met kippenbix. Het is echt super voer vind ik. Vandaag trok het helaas ook veel giebel op maar verder top! Mooie dwarrelschub FER

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de kleinste slootjes zwemmen de mooiste parels!
    Chapeau Fer!
    Hier gaat de nachtvorst over in de paai.....

    Gr.Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker Fer je mocht je net weer eens in het water steken en dat is altijd tof !

    Groet Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net terug van een weekje Schotland, wat overigens fantastisch was, maar niet gevist. Paste niet in ons drukke edoch relaxte schema. Dank voor alle reacties. Met de kippenbix zal ik de slootjes blijven afstruinen voor de kerps om het net nat te laten worden.

    grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In die onooglijke prutslootjes zwemmen vaak de mooiste verassingen. Goed gespot met een mooi en dwarrelig resultaat!

    Gr, Andres

    BeantwoordenVerwijderen