De voorbereiding en ff vissuh

Zaterdag 31 augustus 2013

We gaan weer nachtvissen. Maar waar? Via what's app passeerden de nodige locaties de revue. Zo ook, een mooie stek met hoge potentie nabij Spijkerboor. Om te checken of deze stek daadwerkelijk 'passend' zou zijn moest er fysiek gecheckt worden. Zodoende ben ik zaterdag door de Beemster naar Spijkerboor gereden, waarbij ik halverwege gestopt ben bij een duiker waar het pittig stroomde. De penhengel lag in de achterbak, zo ook wat voer dat hier met een paar handen te water ging.

De nacht stek was in potentie goed, maar om hier te overnachten met drie shelters was eigenlijk geen optie. Geen ruimte, te druk en weinig avontuurlijk als de boel op beton neer gezet moet worden. Nog even stiekum via een fietspad een andere plek in de buurt bezocht, maar hier was geen doorkomen aan door de ondoordringbare braamstruiken en giga rietvelden. The quest continues...

Op de terugweg moest de gevoerde stek bezocht worden. Naast de duiker was het voer gedropt en hier bleek het ongeveer 30 cm diep te zijn. Af en toe ontstonden hier, in het grijze troebele water, enkele kleine belletjes. Of er actief geaast werd was onduidelijk, het konden ook de naweeën zijn van een flink beaasde stek.

Evengoed ging de dobber, met op de hair 2 kikkererwten, te water. De pen wiebelde van kiet af aan. Kwam dit door de stroming uit de duiker, waarbij water langs de zijkant van de sloot rond gevoerd werd of was er vis aan het azen?

Het bleek vis. De dobber kwam even omhoog en zeilde toen mooi weg. Bij aanslaan een zwarte modderexplosie en een oersterke vis die er vandoor ging. Ondanks of misschien dankzij het warme water was de karper niet moe te krijgen. Toen ik dacht dat ie klaar was voor het net en hij deze zag, ging ie er weer vandoor. Bijna nog heftiger dan daarvoor. Ik was bang dat ie zich helemaal kapot zou knokken.

Nadat de karper eindelijk op het droge gebracht kon worden heb ik de onthaakmat/zak eerst gevuld met water en hem daar ingelegd, voordat ik een portretje ging schieten.

Hah, ff vissuh en dan zo'n mooi beest vangen. Helemaal te gek natuurlijk!

Grtx,
FER

4 opmerkingen:

  1. Leuk FER. Lekker instant en dan nog goed aanpakken ook. Mooie vis. Binnenkort ga ik eens een dag met mijn neef vissen. Hij vist ook op karper ontdekte ik laatst en woont in Wormerveer. Misschien vang ik dan ook eens zo'n mooie NH vis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, in de Wormer moet dat lukken, leuke polderknollen. Succes.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  2. Goeie combi fer, verkennen en een vis meepakken. Zat waarschijnlijk ook veel zuurstof in het water!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezien de prestatie van de vis moet het wel zuurstofrijk water geweest zijn. Ja, dat verkennen en vissen past jou wel he ;-)

      Grtx, FER

      Verwijderen