Trek of geen trek?

15-01-2011

Eindelijk is het ijs van de sloten en kunnen we weer de grootste jager van de polder bejagen. Lekker op het fietsie de wijk Overwhere I en II onveilig maken. De temperatuur ±10°C was hoog voor de tijd van het jaar en daardoor was het weer waarschijnlijk ook zo onstuimig, veel wind en af en toe regen. Vorige week bij Edwin nog een mooie statief gekocht om de camera op te bevestigen om statie portretten te kunnen maken als ik alleen zou vissen en iets mocht vangen.
De Fat Fooler was het kunstaas van mijn voorkeur en deze heb ik langzaam langs een aantal hotspots gevist. Het was zeker niet meteen raak, behalve dan een klein voorntje dat vals gehaakt was. Ondanks de temperatuur lijken de Snoeken op de diepe stekken in het water te liggen, want de eerste aanbeet was aan het oppervlakte onzichtbaar en alle volgende aanbeten ook niet.
 Daarnaast hadden de meeste snoeken ook luizen wat erop duid dat ze op de bodem liggen. Terwijl ik de sloten in de wijk geregeld afvis vang ik de Snoeken telkens op andere stekken, ondanks dat beweerd wordt dat ze redelijk standvastig zijn. Waarschijnlijk liggen de Snoeken hier opgestapeld omdat de gevangen Snoeken qua lengte, dikte, beschadigingen e.d. er toch telkens anders uitzien, maar nooit allemaal tegelijk trek hebben.
De eerste Snoek van de dag was een mooi gevulde Snoek, waarschijnlijk een vrouwtje, van ongeveer 60 cm. De Snoek maar even op de grond gelegd om de camera met statief te installeren en de zelfontspanner ingesteld. De eerste foto mislukte omdat de Snoek het op z'n heupen kreeg en wild heen en weer begon te spartelen. De tweede foto was raak, samen met de Snoek vereeuwigd.
Hup, maar weer verder, de lanen in... de sloten af...
Tot dusverre was ik nog niet zo gelukkig in mijn 'thuissloot', de sloot die achter mijn eigen wijk ligt. Daarom heb ik maar een klein stukje bevist, bij de bushalte achter de Oostervenne flat. Na een aantal worpen was het raak, een mooi Snoekie van ongeveer 50 cm was mooi in de bovenlip gehaakt. Statief uit de rugzak gepakt en geïnstalleerd terwijl ik spanning op de lijn hield. Op het moment dat de camera klaar stond begon de Snoek wederom met z'n kop te schudden en ontdeed zich daarmee van de haak. Hij bleef nog even vlakbij de kant liggen en ik twijfelde om hem alsnog te pakken maar liet 'm toch maar weg zwemmen, dus geen foto.
20 meter verder in dezelfde sloot was het weer raak. Tussen het drijfvuil klapte een mooie Snoek met volle overgave op het langzaam geviste kunstaas. Eerst de vis maar flink moe gedrild voordat ik 'm op het droge tilde en de camerastatief installeerde.

Het liep lekker, dus op naar de volgende sloot. De sloot achter de Meeuwstraat waar in de zomer heel veel waterlelies staan was het doel. Deze waterlelies zijn nog altijd aanwezig maar de grote bladeren staan nu stijf tegen de bodem en als je te diep vist voel je dit ook duidelijk. Halverwege de sloot ter hoogte van het Chinese restaurant knalde er weer een Snoek op de zilver gouden Fat Fooler. Gelijk voel je dat er iets groots aan zit, even later kwam de massieve kop bovenwater en uiteindelijk ook een lang relatief dun lichaam. De slager kwam speciaal naar buiten, mensen stonden te staren en de'Oh's' en 'Aah's' waren niet van de lucht. 'Tjee, zwemt dat hier?'. 'Wat is het voor vis?'. 'Wat een bakbeest!'. 'Denk om je handen!'. Bladiebladiebla...
Deze Snoek bleek na meten een respectabele lengte van 78 cm te hebben.
Iets verderop kreeg ik wederom een aanbeet maar deze wist ik niet te verzilveren. Wel was er na het lossen, een mooie grote staart zichtbaar aan de oppervlakte die zich uit de vinnen maakte. Jammer genoeg wilde deze Snoek niet een tweede keer toehappen. Na de laatste ijsperiode zijn er toch een aantal vissen de pijp uit gegaan want ik heb de nodige dode Brasems, Karpers en een dode Paling en Snoek in verschillende sloten gezien. Jammer, zeker van een 80 cm lange Karper met een hoge rug van ongeveer 30 cm, echt een ouwe kneiter.
Uiteindelijk heb ik ook nog aan  het einde van de ondiepe sloot tussen VV Purmersteijn en Flying Petrols mijn geluk beproefd en hier pakte een leuke Snoek mijn groen gele Fat Fooler. Statief weer tevoorschijn getoverd en weer een mooi plaatje geschoten. Ook hier waren weer omstanders en fietsers die stopte om het spektakel te aanschouwen want deze Snoek maakte er een hele show van. Hij sprong twee keer uit het water en bleef vechten terwijl de onderlijn zich om zijn lijf had gedraaid. Na de foto de vis nog aan een kleine jongen op de fiets getoond maar hij vond die tanden maar dood eng. Voor de toekomst weer een concurrentje minder ;-).
De statief samen met de zelfontspanner op de camera werkt top, moet alleen niet vergeten ook andere plaatjes te schieten dan alleen met het statief. De snoeken in de Overwhere I en II hadden er vandaag gelukkig flink zin an.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten