Domaine de Merlanes

Half augustus


Op vakantie in Frankrijk en vlak voordat we zouden gaan een sleurhut aangeschaft. Ondanks dat ik dit niet zag zitten vanwege de rit naar het 1100 kilometer verderop gelegen gebied Tarn & Garonne, is het me niet tegen gevallen. Ondanks dat we twee keer verkeerd gereden zijn door een onjuiste instelling in de TomTom, want er blijken een twaalftal Molieres te bestaan. Door de sleurhut en de daarmee gepaarde extra bagage capaciteit was er geen enkel probleem om wat hengels mee te nemen. Het makkelijkst was het om in de speel annex visvijver die hier gevuld wordt door 3 bronnen eens mijn geluk te beproeven.


Het bleek er te bulken van de vis maar met name kleine vis. In eerste instantie ving ik alleen maar blankvoorntjes op een aangeboden made. De hengel met Frolic brok aan de hair werd ook belaagd maar hier werd alleen maar aan gesabbeld door het kleine grut. Zodra ik de made te water liet werd deze belaagd zonder dat het aas de kans kreeg de bodem te bereiken. De mogelijk aanwezige grotere of andere soorten vis kregen dus geen kans om toe te happen.
Uiteindelijk sleepte ik het aas vanaf de oever over de bodem voorzichtig naar dieper water en wat bleek.... er zwemt ook karper. Karpertjes wel te verstaan want zo klein had ik ze nog nooit gevangen.
Door met een zwaardere dobber te vissen waardoor meer en zwaarder lood toegepast moest worden, dat ik centraal vlak bij de haak plaatste, stortte het aas werkelijk richting de bodem. Hierdoor kon ik dieper in de vijver vissen. Afhankelijk van de diepte ving ik verschillende formaten karpertjes.
Tijdens het vissen zag ik ook geregeld slangen door het water zwemmen.
Na enig zoekwerk en vergelijking van foto's denk ik dat het geelgroene toornslangen zijn die hier rondzwemmen.
Uiteindelijk ving ik drie verschillende formaten karpertjes waarbij de grootste ongeveer 25 cm lang waren.
Met het lichte verticaal hengeltje waar ik uiteindelijk mee ging vissen was dit toch leuk omdat deze kleine karpertjes er toch als de bliksem vandoor wilde en de hengel flink deden krommen. De kleintjes moesten natuurlijk afkomstig zijn van grotere vissen, hiervan heb ik er één zien zwemmen met een geschatte grote van ongeveer 45 cm. Jammer genoeg had ik geen grote boilies zodat ik meer gericht op deze vis had kunnen vissen. M.a.w. niet gevangen.


Naast de vele kikkers in de vijver liepen er 's avonds ook grote dikke padden rond. Monsterlijk prachtig!
Ik wist dat slangen redelijk grote prooien voor hun formaat konden verorberen vanwege het losse kaak gewricht. Maar dat een slang een prooi van ongeveer vijf keer de grote van zijn kop naar binnen kon werken daar stond ik van te kijken. Een toornslang had een karpertje te pakken genomen en kwam hiermee aanzwemmen om deze met veel moeite door te slikken.


Overigens had ik deze vakantie gehoopt om met een visgids nog achter de Meerval aan te gaan op de Tarn of de Garonne, maar beide visgidsen die ik gebeld, gemaild en gechased heb lieten niets van zich horen.
De volgende gidsen kan ik dus als onbetrouwbaar bestempelen: Mathieu Ravari die zich http://www.mr-fishing-france.com/ noemt en Alexander Liachenko met de volgende site http://www.french-river-tours.com/.
NB beide heren heb ik twee jaar geleden ook al gecontacteerd en afspraken mee gemaakt en beide lieten ze het op het laatste moment afweten. Nou ja, franse slag, denk!

All in all hebben we hebben een supervakantie gehad en ik heb nog nooit zoveel karper(tje)s gevangen.

Grtx,

FER



1 opmerking:

  1. Jammer dat het meervalvissen niet door is gegaan, maar je hebt je gelukkig goed weten te vermaken met de karpertjes. Mooi zeg die slangen!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen