Lederkarper

Vrijdag 02 September 2011

Zonder enig geloof dat ik deze avond zou kunnen vissen toch maar de penhengel achter in de auto gelegd toen ik mijn dochter naar de manege ging brengen, geld ging aftikken voor de opslag van de sleurhut en boeken ging inleveren bij de bieb. Dit verliep allemaal soepel en dus had ik tijd over voordat ik weer naar de manege terug moest.
In de buurt van de bieb liggen een aantal stadsgrachten waarvan ik denk dat daar enige tijd geleden spiegelkarpers door de visvereniging zijn uitgezet. Waar de karpers zijn uitgezet is angstvallig stil gehouden door de vereniging. Maar tijdens een vispas controle kreeg ik een tip van een controleur en volgens mij zouden er in deze grachten ook karpers zijn uitgezet.
Zodra ik bij een hoek van een gracht kwam zag ik flinke bellenplakaten ontstaan, dit moest wel karper zijn. Pen gedropt met een Frolic brok aan de hair en na enige tijd begon mijn dobber te schommelen. Het duurde toch nog enige tijd voordat ie daadwerkelijk netjes wegtrok. Bij aanslaan ging een sterke logge vis er rustig vandoor, heel anders dan de boerenkarpers die er als de bliksem vandoor gaan. Deze karper ging minder hard maar was behoorlijk taai, zeg maar lederachtig.

De dril duurde lang, deze diesel bleef maar gaan. Zoals gezegd niet spurtend maar hij bleef stug doorgaan. Een mooie hoge dikke karper kon ik uiteindelijk landen. Bij het landen kwam de haak direct los uit de bek. Deze lederkarper, zoals het volgens mij heet als een karper geen schubben heeft, had alleen bij de staart een drietal schubben. Aan één zijde had deze karper een oude wond.

Indien dit één van de karpers is die afgelopen najaar is uitgezet, is deze gegroeid als kool. Dit omdat de in totaal ±100 kg karpers toen ongeveer 2 pond per stuk wogen. Deze karper woog makkelijk 6 pond dus heb ik wel enige twijfel of dit één van die karpers is.

Gestimuleerd door de filmpjes van Koen, http://koenverweij.blogspot.com/, heb ik ook een filmpje gemaakt van de aanbeet en de dril.
  
Oh oh, dit smaakt natuurlijk weer naar meer. Een nieuwe quest is geboren. De quest naar de leder- en spiegelkarpers.

Grtx,

FER 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten