Wijk snoek deel 2

zaterdag 22 october 2011

Nadat ik als een dolle door het hele huis ben gegaan was ik weer in de gelegenheid om op de fiets met spinhengel en een bekoorlijke Fat Crank plug op pad te gaan. Na het bedenken van de route, heb ik bij de eerste de beste sloot mijn hengel opgetuigd en mijn bril opgezet, petje recht en werpen maar.

Bij het benaderen van een sloot loop ik altijd zachtjes richting de kant maar blijf op een afstand van een kleine twee meter van het water. Ook blijf ik, als ik niet vanaf de kop van een sloot kan werpen, met enige afstand van deze kop om als eerste langs de kant vanaf de kop van deze sloot de plug binnen te vissen na een gemikte worp. Bij deze eerste worp leek het net of mijn plug heel ondiep door het water liep, vanwege een V golf die er ontstond, maar dit bleek direct een snoek (55,5 cm) te zijn die een aanslag op mijn plug voorbereidde die ik ook gelijk kon verzilveren.

Wow, hoogtepunt bereikt bij de eerste de beste worp dus gelijk maar stoppen dacht ik. Hoewel.... het was wederom prachtig weer en er lagen nog vele snoeken op mij te wachten, dus ben ik toch maar door gegaan.

Omdat ik momenteel al mijn snoeken uit de kant weg pluk probeer ik hier dan ook zoveel mogelijk mijn plug langs te werpen en binnen te vissen. In de buurt van de spiegelkarper stek deed ik dit ook en schrok ik me werkelijk te pletter toen er vanuit de kant op twee meter afstand een snoek op mijn plug dook. Mijn hart sloeg letterlijk een slag over maar de snoek miste zijn doel. Deed ie dit bewust of onbewust? De tering, wat was ie snel. Alles wat naderhand zichtbaar was waren de nodige bellen tussen het riet en een trillend rietje op de kant.

Een sloot verder dook er weer een snoek vanuit de kant op mijn plug waarbij ik de plug vanaf de overkant binnen viste, dit ondanks dat ik de kant van deze sloot al had afgevist. Ook deze snoek miste doel maar had blijkbaar reuze honger want hij bleef het proberen totdat ie bij de derde keer wel doel trof. Schitterend om te zien hoe zo'n snoek na zijn aanval weg draait.
Een mooie 61 cm lange torpedo die letterlijk een snoekduik nam tijdens de dril.


Overigens is het niet bij iedere sloot raak of dat ik een aanbeet krijg. Ondanks dat ik er soms bijna van overtuigd ben dat er snoek ligt krijg ik ze niet altijd zo gek om toe te happen. Wel blijkt het iedere keer belangrijk om je ogen goed open te houden en het water in de gaten te houden. Zodra je te veel bezig bent met je hengel of molen of wat dan ook, dan ga je belangrijke dingen missen zoals bellen van wegschietende snoek, kolken, springende aasvissen, volgers, bewegend riet, plug attacks of tikken op je plug. Zodra je bovenstaande features ziet dan is het zaak om nog een aantal keer je plug in de buurt van deze locatie te droppen. 
Zo ook bij de volgende sloot annex meer zag ik beweging in het water bij de kant nadat ik de plug daar in de buurt langs gevist had. Zaak dus om het nogmaals te proberen en ja hoor, nu klapte de snoek die ik geactiveerd had wel op de Fat Crank. Anders dan snoeken tot ongeveer 60 cm bleef deze snoek proberen de diepte in te duiken. Een mooie gave volslanke snoek (71 cm) bood serieus partij voordat ik 'm kon landen.


Deze kanjer moest even bijkomen van de strijd maar zwom vervolgens weer ongedeert de diepte in.

Mijn vierde snoek van de dag dook vanonder de plompen bladeren vandaan op de plug terwijl er nog maar één meter draad tussen de top van de hengel en de plug was. Prachtig om zo'n wijd open gesperde muil te zien aanvallen. Het was een bijzonder directe dril vanwege de korte lijn waarbij de snoek flink met zijn kop schudde. Hij was niet echt groot, 51 cm, maar leuk om mee af te sluiten.
Het was weer top langs de waterkant, mooi weer en mooie vangsten.

Grtx,

FER

1 opmerking:

  1. Hoi FER,

    Dat kun je wel zeggen! Zeker top langs de waterkant. Wat een actie!! Leuk hoor en mooie snoeken :)

    Groet,

    Koen.

    p.s. Leuke illustratie weer!!!

    BeantwoordenVerwijderen