Wijk snoek

Zaterdag 15 oktober 2011

Het snoekvirus is goed bij me aangeslagen. Dus na de nodige plichtplegingen, met de spinhengel en schoudertasje met kunstaas op de fiets gestapt. Vanwege het schitterde weer een pet met traditionele polaroid zonnebril op gezet. ff denken, welke sloten zal ik deze keer belagen. De meeste sloten zijn kraak en kraak helder. Daarom heb ik gekozen voor een bruin zilveren, zwart gestreepte Fat Crank.
Deze dikke pluggen kan je op de millimeter nauwkeurig werpen. Het enige nadeel is dat de dreggen nog wel eens in elkaar haken.

Omdat de plug een zogenaamde floater is heeft het weinig zin om de plug over een afstand van bijvoorbeeld vijf meter te werpen. Ten eerste werpt dit niet prettig omdat je heel voorzichtig moet gooien waardoor de kans dat de dreggen in elkaar haken of een haak om de titanium onderlijn slaat groot is. Ten tweede loopt de plug heel kort en heel ondiep door het water. Deze plug kan je makkelijk nauwkeurig over een afstand van 25 meter werpen zonder dat ie naar de bodem duikt en bladeren en vuil oppakt. Natuurlijk scheelt het wel of je de top van de hengel hoog of laag houdt, d.w.z. hoe dichter de top van je hengel bij het water is hoe dieper de plug duikt, maar dieper dan ±60 cm duikt ie niet.

Aan het einde van de eerste sloot pakt een snoek de plug. De achterste dreg zit in de onderlip en ik ben bang dat ik 'm verspeel want het is een wildebras, ondanks dat ie niet groter dan 50 cm is. Omdat ik 'm niet onuitgedrild wil landen ter bescherming van mijn vingers en de snoek zelf, weet de snoek bij een laatste kracht inspanning met het schudden van de kop los te komen. Jammer, goed gevochten en hij heeft gewonnen.
In een bocht van deze sloot liggen twee dikke karpers in het oppervlakte te genieten van het zonnetje. Al eerder heb ik ze op deze plek gezien. Eén van de twee is een hele dikke schub en deze wil ik zeker een keer vangen. Maar nu ff niet.

Na de nodige sloten, vele worpen en geen tikkie of beweging in het water vraag ik me af waar de snoeken staan en waarom ze geen trek hebben. Uit ervaring weet ik dat er altijd een snoek is die wel wil. Het enige is dat je deze slokop moet zien te vinden.
Uiteindelijk vind ik 'm bij een duiker. Bij de tweede worp zit ik vast maar aan een bewegend voorwerp. De 75 cm grote snoek heeft het kunstaas volledig opgeslokt. Meerder keren neemt ie een run en meerdere keren komt ie volledig uit het water terwrijl ie zijn muil wijd open spert en hard zijn kop schud. Superlatieven schieten hier tekort!
De plug zat diep in zijn bek waarbij de achterste dreg om één van de kieuwbogen zat. Deze heb ik vanaf de buitenkant via de kieuw los gehaald. Dit ging redelijk makkelijk omdat de haken geen vlees hadden gehaakt maar om een kieuwboog heen zaten. Aangezien er op de kieuwbogen de kieuwplaatjes zitten die het zuurstof uit het water opnemen en dus flink doorbloed zijn, komt er snel bloed vrij bij beschadiging. Het is dus zaak om voorzichtig te werk te gaan, zowel voor de snoek als voor je eigen vingers. Omdat ik eerst getracht heb om de dreg via de bek te verwijderen heb ik een paar mooie kleine tandafdrukken in mijn vingers opgelopen waar ik de komende week van ga genieten. D.w.z. telkens als ik mijn vingers zie denk ik automatisch terug aan deze gave vangst.
In een mooie heldere vijver die normaal bomvol lelie's staat krijg ik nog een aanbeet. Eigenlijk is er nooit twijfel bij een aanbeet van een snoek. Opeens zit je vast, maar dit is te abrupt in vergelijking met echt vast lopen. In het namiddag zonnetje zien ie er prachtig uit.

"Snoek o snoek, zo mooi, zo wreed" (uit eigen gedichten bundel ;-))

Als laatste vang ik een 67 cm lange snoek in een verbreding van een sloot ook vlakbij een duiker. Geattendeerd door een groot plakaat aan bellen dat ontstond toen ik mijn plug in de buurt van de duiker liet lopen. Daarom wist ik dat deze snoek aanwezig was en er zin in had. De plug voorbij de bellen geworpen en met enige snelheid binnen gehaald. Knal! Zoals verwacht werd mijn plug aangerand. Ook deze snoek ging meerdere keren door de redelijk strak afgestelde slip. Super gaaf hoe ze momenteel knokken.
Met dit heldere zonnige weer mag ik niet klagen over mijn vangsten, sterker nog, ik ben dik tevreden.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten