Hap, slik, hangen

Zondag 3 Maart 2013

De pokeravond was weer bijzonder geslaagd en duurde tot diep in de nacht waardoor het best lastig was om uit bed te komen, maar de drang om te vissen hielp. Na het testen van de duim op zaterdag en de kick van een snoek attack, had ik behoefte aan meer van deze actie. Dus deze keer met de spinhengel, kunstaas, tang en meetlint de auto ingesprongen op zoek naar snoek.
De eerste twee stekken brachten geen snoek op het droge, op één kleine kolk na was dat de enige actie. De derde stek was een relatief smalle ringvaart die in verbinding staat met een bredere ringvaart die weer in verbinding staat met het Noord-Hollands kanaal. In principe zou hier altijd snoek aanwezig kunnen/moeten zijn, maar wellicht nu in een hogere concentratie mits de snoeken reeds aan hun trek naar de paaigronden zijn begonnen. Het voelde in ieder geval goed om het hier eens te proberen.

Ik begon bij de inlaat van deze ringvaart die via een smalle duiker onder een weg door loopt. Echte hotspot maar nu even niet, want ook hier was geen actie. Stelselmatig ben ik de ringvaart gaan afvissen waarbij ik telkens een drietal worpen maakte om de hele breedte in de lengte van de vaart af te vissen.

Bij het 'derde' stuk was het raak. In het midden van de vaart werd de monster tail streamer gepakt. Wat niet zo vaak gebeurt bij deze 30 cm grote streamer is dat ie bijna volledig opgeslokt was. De dreg hing achter een kieuwboog en was makkelijk te verwijderen.
Een mooie snoek met de nodige bloedzuigers had gehapt, getracht te slikken en was blijven hangen.

Als er één staat staan er wellicht meerdere snoeken bij elkaar. Dit bleek waar te zijn, ook al bleek dat pas bij het 'zesde' stuk van de vaart. Ook nu weer werd de streamer in het midden van de vaart gepakt. Bij het naar binnen trekken van het kunstaas was het in één keer, BAM, over. De snoek bleef diep in het water knokken ten teken dat hij/zij het nodige gewicht in de schaal kon leggen. Yes, dus een dikke! Voor mij al enige tijd geleden om een heel behoorlijk formaat snoek te vangen dus was ik zeer benieuwd of de dreg goed zat. Maar ja, de snoek bleef maar diep zitten. Spannend! De hengel stond in een mooie curve. 'Ha, dit is het!' dacht ik nog.

Langzaam maar zeker kwam de snoek dichterbij en uiteindelijk ook aan de oppervlakte waarbij bleek dat de dreg in de hoek van de bek zat. Mooi, weinig risico nog om 'm te verspelen als ik 'm maar strak houdt. Het was inderdaad een beste snoek met een mooie grote kop en dikke onderkaak. Een dikke tachtiger.
Ik was er blij mee, de foto zegt genoeg.

Mijn vistijd was voorbij en op je hoogtepunt moet je stoppen en deze snoek was dat zeker voor mij.


Grtx,
 
FER




2 opmerkingen: