Afgepaaid en afgetaaid

Woensdag 15 mei 2013

Na dagen van wind en regen leek het vanavond wel lekker en rustig weer.
Vissuh!
Anderhalve week geleden had ik brasems zien paaien in een sloot die in contact staat met een ringvaart en een kanaal. Vorig jaar heb ik hier ook mooie karpers zien liggen, klaar voor de paai. Zouden ze er nu ook al liggen, ondanks dat de weersvoorspellingen niet zo top zijn?

Om acht uur was ik bij de stek, kraakhelder water en geen vis te bekennen. De bodem kon ik niet onderscheiden, dus toch maar twee voerplekken gemaakt. Voordat Frans arriveerde had ik al beet en een relatief agressieve brasem gaf wat strijd. Een afgepaaide donkere dame met over het hele lijf krassen van de paringsdans.

Harry kwam een half uur later langs om onze vispassen te controleren, maar had toch zijn eigen hengel ook maar meegenomen. Na de eerste brasem viel het gelijk stil, op wat kleine tikkies na en dus was het tijd om het elders te proberen. De karpers lagen er volgens mij nog niet, het moet eerst weer warmer worden.

De wormer in, daar in een sloot en nabij een brug met z'n drieën aan de slag. In een ondiepe sloot zagen we twee grote brasems azen, maar we kwamen voor het polder dynamiet. Zo op de vlakte bleek er toch meer wind te staan dan verwacht en het was ook nog eens een gure wind. Best wel frips, eigenlijk hartstikke koud. Nou ja, een beetje kerel zet zich makkelijk over dat gaatjesweer heen.

Na enige tijd moest Frans er vandoor voor zijn shots. Tot die tijd geen aanbeten, wel hier en daar belletjes van azende vis. Langs de waterkant struinend, stuitte ik op een meerkoet nest. Even vastleggen, waarna de meerkoet er vanaf ging zodat de eieren te zien waren. Zes stuks en vervolgens een opgewonden moedertje.

Op een ondiepe stek werd ook geaast maar de maiskorrels werden niet gepakt. Ik had nog een oud wit broodje bij me en met veel moeite kon ik een vlok op de haaksteel zetten. Binnen no-time lag ie er af maar het was het proberen waard. Want na de derde vlok op deze ondiepe stek, trok mijn pen mooi weg en kon zo'n mooie polderknol gehaakt worden. Ondanks het weer had deze karper er zin in. Run op run ging ie er vandoor, waarbij hij niet aan de oppervlakte kwam, wat aangaf dat het een mooi formaat karper was.
Op de foto toont deze vis slank, maar met zijn 56 cm was hij prima gevuld.
Niet heel veel later zijn we afgetaaid toen het begon te schemeren en onze fikken bijna bevroren waren. Evengoed weer een leuke korte sessie die een mooie schub op het droge bracht.

Grtx,
FER

1. Kijk eens aan het polderdynamiet heb je wel gevonden das duidelijk,een echte krachtpatser dat zie je gelijk met een flinke grote wapperstaartvin,feli!Op 15 mei ben ik ook wezen pennen maar dan smorgens en ik ook al niet zonder s6 want die van mij bleef ook lang diep onder de kant dus we zijn een beetje collega`s ;-)En frips ook idd,miezerig maar gelukkig een warmtepak meegenomen dus was het goed uit te houden.

2. Korte sessies zijn vaak toch succesvol. Netjes FER

3. Je blijft ze lekker vangen Fer! Het weer blijft wisselvallig en koud. Ik heb nog elke keer mijn dikke jas aan. Het wordt tijd voor de warme zomeravonden

Groet, Björn.

4. Je gaat lekker door Fer. Hier liggen ze, ook wel begrijpelijk, nog niet op de plekken verzameld van vlak voor de paai, maar door toch even te proberen pak je wel eens een verrassing mee, gewoon door toch te gaan.

5. @Dennis: dank voor je reactie, wordt het geen tijd voor je eigen blog waar je je eigen knallers kan tonen?
    @Michael: geregeld, maar hangt toch af van of er geaast wordt, soms voel je dat dat het geval is voordat je gaat vissen. Waarom? Tja, da's de vraag, voel het aan mijn slootwater ;-)
    @Bjorn: Die warme zomeravonden, aaaah, wat verlang ik en heel nederland daar naar!
    @Boudewijn: laten we het weer maar goed in de gaten houden, zodra de temp stijgt moeten ze wel komen.

Grtx,FER

6. haha daar heb je een punt idd ,maar heb ook langere periodes dat ik niet kan vissen...dus ben nog aant twijfelen ;-) vangze

7. Jij ging en ving ! toppie en die lange gerekten polders schub laten de polder vaak flink kolken.

8. Poldertorpedo!! Toch weer vis!
    Voorlopig deze week nog geen paai vrees ik, maar idd als het warmer word gaat het hard. Ze zullen zeker in de buurt blijven hangen. Eerst de hommertjes, en dan de dikke kuiters.
    Succes!

9. Hoi FER,

Zulke (paai)sloten kunnen op bepaalde momenten in het jaar echt goud waard zijn! Maar ja, wanneer is dat moment hè! En als het dan zover is moet je ook nog kunnen vissen. Want tja, er bestaat ook nog zoiets als werk en gezin. Ik hoop dat jij dit jaar op het goede moment kunt toeslaan en zo vlak voor de paai een paar mooie buffels vangt. Maar lukt het niet dan geven de karpers uit de wormer natuurlijk ook veel penvisplezier. Mooie karper weer!

Groet,

Koen.

10. @Dennis: bij twijfel, doen. Minstens voor jezelf want het is echt leuk herbeleven en een mooi naslagwerk, tenminste dat kan het worden.
    @Sander: zeker en vast, ook als ze aan het azen zijn in het ondiepe water dus niet alleen aan het einde van mijn lijn, maar dat prefereer ik wel ;-)
    @Andres: gezien de temp. denk ik dat je gelijk hebt. OK op die volgorde dus.
    @Koen: slootje is een keer goud geweest maar dan voor Ruisvoorn. Ik ga het in de gaten houden op basis van weerbericht, zie dat de temp. langzaam iets omhoog gaat maar de zon blijft voorlopig achterwege. Ben bang dat als het echt stabiel weer wordt met een zonnetje dat het dan ook in één keer knallen is, net voor die tijd moet ik natuurlijk mijn slag zien te slaan.