Nachtvissen

Zaterdag 1 juni 2013

Eindelijk was het dan zover, we zouden een nacht gaan vissen. Ed en ik hadden dit nog nooit eerder gedaan. Harry daarentegen is op dat gebied onze goeroe en kon ons mooi aan de hand meenemen. De voorbereiding kwam op gang door tig What's appies en de nodige e-mails. Ten eerste, welke stek zou in aanmerking komen om 4 tenten, want Robert ging ook nog mee, te herbergen. Ten tweede, welke stek zou in totaal 8 static lines op potentiële hotspots hebben. Ten derde, wat hebben we allemaal nodig voor zo'n nacht. Daarvoor had Harry een mooie lijst, die hij voor zijn Frankrijk reizen gebruikt had. Zoals iedereen weet heb je voor één nacht in ons koude kikkerlandje eigenlijk net zoveel nodig,als voor een reis van drie weken naar Frankrijk. Dus uiteindelijk gingen we bepakt en bezakt het avontuur aan.

De stek was gekozen en een heuze voersessie werd losgelaten op de acht potentiële hotspots. Om de dag werd de voerboot vol geladen met mais, granen, boillies, crushies en ander karpervoer met allerlei 'welriekende' flavours. Acht keer heen en weer voer de boot om alle stekken aan te doen. Tenminste dat werd beweerd en zodoende onstond er een hoog oplopende wap discussie over loting van de stekken en in welke voerboot gespuugd zou zijn tijdens het voeren. Hahaha. De voorpret was al helemaal super.

Natuurlijk moesten de nodige diepte investeringen gedaan worden. Ed schafte een biffy aan en een stretcher, zo groot dat hij er met z'n hele familie op kon slapen. Robert kocht ook een strechter en tikte ook nog twee mooie sleeves voor zijn hengels op de kop. Harry kon niet meer investeren want al zijn materiaal paste nu al niet meer in zijn wagen. Zelf leende ik een prachtige stretcher van mijn ouders, die aangaven dat ik 'm ook gelijk mocht houden. Volgens mij vonden ze het bloemenpatroon niet zo mooi.

D-day. Auto's vol geladen met tenten, hengels, stretchers, stoelen, slaapzakken, voerboot, voer, steunen, piepers, drinken, koeken, ontbijt, gasfornuis, waadpakken, tackels e.a. vissersgerei, schepnetten, onthaakmatten, hoofdlampen, warmtepakken, mutsen, statieven, camera's en weet ik veel wat nog meer. Aan de hoeveelheid spullen zou het niet liggen. Wel heel wat anders dan met een penhengel, schoudertasje en schepet struinend langs de waterkant.

Toen Ed en ik arriveerde hadden Harry en Robert het kampement al geprepareerd. De tent van Harry, de paraplu van Robert en de nieuwe tent van Ed waren al opgezet. De lijnen van Harry en Robert werden ook al met de voerboot uitgevaren. Alles ging super relaxt, er was geen haast want we hadden immers de hele avond, nacht en ochtend om onze vis te vangen. Toch maar eerst mijn hengels geprepareerd voordat ik mijn paraplu in de Noordwester storm ging opzetten. Zo, wat stond er een straffe frisse Noordwesten wind. Al snel moesten de mutsen op.

Alle lijnen lagen op hun bestemming en het grote wachten was begonnen. Wij visten in een ringvaart met in onze rug de polder. Tja, in de polder zwemt ook de nodige vis en het zou zonde zijn om die vissen niet te verstoren. Dus nadat er een uur geen piepje klonk, ben ik gevolgd door Ed, een net ge-iert weiland overgestoken op zoek naar de polderknollen. Voerplekjes aangemaakt en hoppen maar. Op een T kruising met een klein ondiep kikkerslootje begon een karper te springen. Nadat deze twee keer had gesprongen bedacht ik om dit spektakel eens te filmen. En ja hoor, de kerp staat erop! Dit filmpje zal ik later posten.

Na een half uur kregen we een wap bericht dat mijn rechterhengel was afgegaan, maar dat er geen vis gehaakt was. OK, jammer, maar wel de eerste actie van de avond. In de polder waren we verder niet succesvol. Het enige resultaat was een gedeeltelijk bruine stinkende broek omdat ik toch in een randje mest was gaan zitten. De rest van de avond hebben we supergezellig, zoveel mogelijk uit de wind, voor onze tenten doorgebracht. Af en toe ging er een pieper even kortstondig af. Een paar piepjes gevolgd door een doodse stilte op spitsvondige opmerkingen en gelach na dan.

Tegen middernacht gingen we ons mandje in. Met muts en al, maar zonder baggerlaarzen. Mijn voeten waren al enigszins afgekoeld maar werden nu ook echt koud en deze wilden de gehele nacht ook niet meer warm worden. Alles was behaaglijk warm op mijn neus en voeten na, ijsklompies!

Om een uur of 4 's nachts ging mijn pieper af. Dit hield ongeveer twee seconden aan en in die tussentijd stond Harry al bij mijn hengels. Kolere, het leek wel of ie er op lag! Een schamper piepje toe en dat was de zoveelste lijnzwemmer. Tot 7 uur 's ochtends bleef het vervolgens stil, tenminste op het snurken van Ed na dan. Ondanks dat ie aangaf dat ie waarschijnlijk alleen maar zou liggen soezen, heeft ie meer dan prinsheerlijk geslapen op zijn nieuwe kingsize stretcher. Best kans dat ie vannacht hier nogmaals op gaat liggen in zijn eigen tuin.

's Ochtends was het windstil geworden en het zonnetje scheen heerlijk. Dit maakte veel goed voor een visloze nacht, zodat die snel vergeten was. Lekker lui met een bakkie zaten we in het ochtendzonnetje voor onze biffie's.
Het ontbijt werd vakkundig bereid door Harry en ik moet zeggen dat ik zelden zo een lekker broodje gebakken ei met ham gegeten heb. Niet zo zeer het broodje maar de ambiance, locatie en het gezelschap bepaalde dit natuurlijk. 
 
's Ochtends zagen we paaiende brasems langs het riet scheren. Dit was dan hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat we geen aanbeten kregen, maar alleen wat lijnzwemmers registreerde.

Ondanks dat we echt geen ene reet vingen was het een top belevenis, dus voor herhaling vatbaar.

Grtx,

FE

8 opmerkingen:

  1. Hey Fer, was zeker gezellig en voor herhaling vatbaar. Ik heb voor onze volgende nachtsessie alweer een mooi water op het oog. Aankomend weekend eerst de Clini Clowns wedstrijd voor het goede doel, en dan bijna..........VAKANTIE. En dan ook nog een lang weekend aan de Waal in het verschiet! Het kan niet op hahahaha.

    Groet Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi sfeertje in het verhaal. Had mooi geweest als je er toch een met de pen in de sloot had kunnen vangen. Al was het alleen maar om de strakke lijnen te sarren.
    Als tip voor de volgende keer: Als je veel last hebt van lijnzwemers, kan een oplossing zijn om met slappe lijnen of bodemlijnen (met toploodjes) te vissen.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed verhaal Fer! Ik heb het met een glimlach gelezen. Heb je nog lekker geslapen op de bloemetjesstretcher? Helaas geen vis maar wel een leuke en gezellige avond/nacht. Wat zit er in godsnaam in al die emmertjes?

    Groet, Björn.


    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Harry: ben benieuwd naar andere mooie water. Succes en plezier met het Clini Clowns evenement. En inderdaad prima vooruitzichten!
    @ Michael: prima idee, thnx
    @ Bjorn: de bloemetjes stretcher sliep prima. In de emmertjes zitten voerpellets.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tenten.... Niet kijkend op het water....Piepjes...... Languit liggen.... Bulten bende..... Niets wijst op vissen..

    Nee, FER, Het ken te gek ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Dale: het was zeker te gek. Hartstikke leuk en gezellig hebben we het gehad. Of het helemaal mijn ding wordt betwijfel ik. Maar om af en toe eens iets anders te doen qua vissen, daar ben ik altijd voor in.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je helemaal gelijk in, hoor ;-).

    Sorry voor mijn 'zeikerig' bericht....

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Dale: prima man, een ongezoute mening brengt wel leven in de brouwerij.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen