De Purmer 5

Woensdag 01 oktober 2014

De O is weer in de maand. De O van EsOx lucius oftewel de snOek. Langzamerhand met de korter wordende dagen en het afsterven van de waterplanten en hele goede berichten over het vangen van roofvis, begint het roofvissen ook weer te kriebelen.

Toch blijven mijn pijlen voorlopig gericht op de Cyprinus carpio, oftewel de karper. Zolang de temperatuur relatief hoog blijft, zullen de karpers lekker blijven azen en we hebben de hele winter nog om de rovers achter de schubben aan te zitten.

Dus na het eten weer naar mijn favoriete stek in de Purmer gegaan, om in de relatief korte tijd die ik had voor het invallen van de duisternis nog te 'scoren'. Er bleek weinig te 'scoren', want ondanks dat tot dusverre op een enkel belletje na het bijzonder lastig is om te zien of er karper aast, leek het nu echt wel uitgestorven.

Omdat ik tijdens een voorgaande sessie een snoek had zien jagen, had ik deze keer ook een spinhengel in de achterbak liggen. Om mijn geluk voor het eerst weer eens te beproeven op roofvis, een 10 cm grote baarsplug aangebonden. 

Eerst een paar keer op de plek geworpen waar ik de vorige keer de snoek zag, tenminste een jagende vis in ieder geval. Geen teken dat de vis er nog stond en interesse had.

Hierna in de lengte van de sloot geworpen. Bij de derde worp was het raak. Ik dacht werkelijk dat ik een karper vals gehaakt had. De vis ging er als een dolle vandoor en trok lijn van mijn spoel alsof het niets was. Het duurde werkelijk vijf minuten voordat ik door had dat er toch echt een snoek het kunstaas gepakt had.

Wat een enorme krachtpatser. Meerdere keren ging ie er weer vandoor als ie in de buurt van de kant of het net kwam. De 'kade' was te hoog om 'm met de kieuwgreep te pakken, waardoor er een net met lange steel aan te pas moest komen. Eigenlijk hou ik hier niet van want gegarandeerd dat de overgebleven dreg zich in het net vast zet, wat het lossen van de plug bemoeilijkt. Maar het kon nu gewoon niet anders.
Wat een prachtige volle dikke en zware snoek. De eerste van het nieuwe roofvis seizoen. Hoe mooi kan het beginnen?!
86 cm schoon aan de haak.
De snoek heb ik via het net weer terug gezet, waarbij ik de snoek heen en weer gewiegd heb om er voor te zorgen dat ie weer bij zijn positieven kwam. Ik was bang dat ie zich helemaal kapot geknokt had en na het terugzetten zou gaan rugzwemmen. Gelukkig kwam er redelijk snel weer leven in de vis en zwom ie met een sterke klap van zijn staart weg uit het net.

Naast fantastische karpers, zwemmen er dus ook hele mooie snoeken in de Purmer.

Grtx, FER


4 opmerkingen:

  1. Goed begin dit FER...!

    Ligt nog mooi werk voor je in de snoekmaanden...
    Veel succes alvast...
    MvG
    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Best vroeg voor snoeken Fer. Maar de foto's liegen niet. Goeie keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was alleen een voorproefje, hoop ik, op wat nog komen gaat.

      Verwijderen