Visles

Dinsdag 30 augustus 2016

Tijdens mijn Soul of the Lot reis met mijn pa in Frankrijk, zijn we twee goeie gasten tegen gekomen die op de andere boot zaten, Sijmen en Ruben. Sijmen is een visser pur sang. Wij hadden aldaar leuke contacten en hebben zelfs een nacht samen gevist. Natuurlijk moesten we ook een keer samen in ons kikkerlandje vissen.

Bij vertrek uit Sylvestre sur Lot was Sijmen zijn Polaroid bril vergeten die ik voor 'm meegenomen heb. Een goede reden om een keer af te spreken. Eindelijk was het zover en we gingen soort van diagonalen met lichte loodkopjes. Een voor mij nieuwe visserij die ik graag van 'm wilde leren.

Sijmen met een 2,70 meter lange hengel met gevoelige top, gevlochten draad, fluorcarbon onderlijn en een 5 grams loodkopje met roze shad die direct aan het fluorcarbon gebonden zat. Ik met een kort boothengeltje, dik fluorcarbon en een 7 grams loodkopje met een licht bruine shad.

Nabij een bruggetje ving Sijmen al snel zijn eerste snoekbaars. 
Zo, dat ging snel en makkelijk. Eindeloos veel vragen vloeide uit mijn mond en Sijmen gaf daar rustig en helder antwoord op. Hier sprak de nodige kennis en veel ervaring uit, de perfecte leermeester.

Een droge 'pok' op mijn top gaf aan dat er een snoekbaars mijn shad had geattaqueerd. Dus zo voelde dat. Mijn slip stond te veel open waardoor de haak niet goed gezet was en na enig treuzelen aan de oppervlakte verspeelde ik de snoekbaars. Helaas, maar dit gaf mij wel moed en nu had ik ook een indruk gekregen wat ik zou moeten voelen.

Verderop pakte Sijmen een mooie baars. Deze was wel enigszins gehavend aan de flank, waarschijnlijk een aalscholver die 'm gegrepen had. 
Af en toe had Sijmen beet, hij voelde soms een tikje van een roofvis. Zelf kon ik dat niet melden, het was stil voor mij.

Het begon al te schemeren en toen ging het echt los voor Sijmen. Weer een baars, nog grover dan de vorige. 

Daarop een snoekbaars en zo ving ie er nog zes. 



Hierop heb ik ook een roze shad gekregen en spontaan kreeg ik op Sijmen z'n stek, ook een aanbeet van een snoekbaars, maar weer verspeelde ik 'm.
Volgens mij ving Sijmen nog een snoekbaarsje en ik kreeg ook nog een aanbeet. Bij het aanslaan was het pang, mijn gevlochten lijn liet het afweten en dat was voor mij teken om te stoppen.

Dit is een hele leuke mobiele manier van vissen die mij bijzonder aanspreekt. De les, de visles, in woord en daad door Sijmen was top. Ik ben helemaal door hem weg gevist en daaruit blijkt dat ik nog veel kan en moet leren. Eerst maar eens de juiste materialen aanschaffen. Heb ik weer een mooie reden om een nieuwe hengel en materialen aan te schaffen ;-)

Overigens was ik zijn Polaroid bril vergeten mee te nemen, Pffff. Ach een goede reden om nog een keer samen te gaan vissen.

Grtx, FER

4 opmerkingen:

  1. Dus met roven word je weggevist door Sijmen en met karperen door Edwin? Ik heb respect voor dat je het toch iedere keer kan opbrengen om te gaan 'vissen' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ja, zijn polaroid vergeten... ik geloof er helemaal niks van, maar wel slim van je. Nu 'moeten' jullie samen wel nog een keer vissen en die tweede les kan jij goed gebruiken lees ik ;)

    Maar serieus nu... echt een leuke manier van vissen en ook heel leuk dat je iemand bij je hebt die het je goed kan leren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, een mooie bijkomstigheid toch en idd een 2de les kan helemaal geen kwaad.

      Verwijderen