Stilte

zondag 12 juni

's ochtends na een avondje wokken lekker wezen uitwasemen aan het water. Zoals gebruikelijk op een zondagochtend is de wereld dan helemaal van jou alleen. De rust en stilte is dan overweldigend. Ik had me voor de zekerheid goed aangekleed met drie laagjes, T-shirt, dun Fleece shirt and een Fleece jack. Mijn jack heb ik bij aankomst op de stek direct uitgetrokken, veel later gevolgd door het Fleece shirt en uiteindelijk zelfs mijn T-shirt. Wow, wat een weertje, puur genieten. Nu de vissen nog op het droge trekken. Normaliter heb je als je met een voerkorf met maden en casters vist snel aanbeten, nu gebeurde er weinig tot niets. Het was onderwater blijkbaar ook zondagochtend, dus ook stilte.

Mijn andere hengel had ik opgetuigd met een dobber en kleine drijvertjes, dit idee kom van Hans z'n blogspot (www.kruimopjekurken.blogspot.com). De drijvertjes zijn eigelijk kleine rood witte bolletjes die vroeger veel gebruikt werden bij het Baars vissen. Hierdoor kan je de dobber blijven volgen als deze schuin onder water wegtrekt. Dit omdat je zeker wil weten dat de vis de haak ook in z'n bek heeft bij het aanslaan en niet alleen het aas aan het hair. (NB, volgende keer met foto, nu waren deze foto's niet om aan te zien.)
Heel simpel maar bijzonder adequaat systeem, wat al snel bleek in de praktijk. Zoals gezegd geen actie op de voerkorf maar op een gegeven moment wel op de dobber. Deze trok mooi weg in het troebele ringvaart water waarbij de drijvers mooi volgden en zichtbaar bleven, toppie. Aanslaan en een mooie Brasem mocht ik landen. Niet veel later hetzelfde stramien en wederom een mooie Brasem. De Brasems zijn nog nog steeds niet helemaal hersteld van de paai want oude wonden zijn nog steeds goed zichtbaar.

Het was goed toeven aan het water met een warm zonnetje, maar met zoveel rust en stilte onder water vielen de vangsten tegen. Waarschijnlijk kwam dit door het mooie weer maar zeer zeker ook door het stilstaande water in de ringvaart terwijl dit normaal altijd enigszins stroomt. Anyway het was toch weer genieten.

Grtx,

FER

1 opmerking:

  1. Ondanks tegenvallende vangsten tijdens deze sessie weet jij toch te genieten. Een echte visser! Ik blijf het leuk vinden om je verhalen te volgen :)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen