Wat schaft de pot?

Dinsdag en Woensdag 22 juni

Heel, heel, heel lang geleden viste ik als kleine jongen met een aantal buurtjongens wel eens in het Cramwinkelplantsoen. We vingen hier voornamelijk witvis maar er bleek hier ook veel Karper te zwemmen toen een gedeelte van de vijver leeggepompt moest worden. Dat soort momenten waarbij je versteld staat van de hoeveelheid vis die daar rond zwemt vergeet je nooit meer. Omdat ik weer eens op een andere locatie wilde vissen kwam deze stek op. In de uitloper van de vijver, oftewel de sloot die hier aan vast zit, heb ik een viertal stekken gevoerd met Frolic brokken en pluimvee legkorrels. Eén van deze vierstekken vond ik veelbelovend vanwege alle troep en gras die hier naartoe gewaaid was.
De sloot is ongeveer 3 meter breed en op de foto zijn veel bellen zichtbaar die voor een groot deel veroorzaakt zijn door azende vissen.

Vissend met een Frolic mini brok schrok een Karper naar verloop van tijd van mijn lijn en spoot er als een gek vandoor. Vervolgens de volgende stek bevist bij een paar plompenbladeren. Ook hier waren bellen zichtbaar van azende vis.
Op de bovenstaande foto zijn de bellen niet zichtbaar maar wel de dobber met de twee drijvertjes die goed te volgen zijn zodra de dobber wegtrekt.
Ook hier ging er een Karper vandoor na contact met mijn snoer, maar er bleven vissen azen op de stek. Omdat rondom mijn aas de bellenplakkaten bleven ontstaan maar mijn aas ongeroerd bleef heb ik van het pluimvee legvoer een deegje gemaakt om het hier mee te proberen. Ook dit wilde niet lukken. Uiteindelijk heb ik uit de grond een paar wurmen en een caster gevroet en deze op een kleine haak gezet. Niet veel later was het raak maar verspeelde ik jammer genoeg waarschijnlijk een Zeelt. Time to stop, time to think!

Liggend in bed en bij wakker worden gleden mijn gedachten telkens naar de sessie waarbij de vissen zwaar aan het azen waren maar mijn aas links lieten liggen. Omdat het mij niet los liet ben ik weer naar het water getogen en omdat ik geen vissen wil verspelen en lijnbreuk wil voorkomen blijft gevlochten lijn mijn voorkeur. Ondanks dat dit natuurlijk veel beter zichtbaar is en de vissen op dit dressuurwater zeker zal afschrikken. Daarom ben ik met ander aas gaan vissen waarbij ik een kikkererwt op de hair gezet heb en twee wormen op de haak. Wederom ben ik dezelfde twee stekken gaan bevissen en het duurde niet lang of een Karper pakte dit aas en ging er als een speer vandoor na aanslaan. Een 60 cm grote schubkarper had er zin an en bleef maar door de slip gaan. Het duurde een eeuwigheid voordat ie eindelijk uitgeteld in mijn net lag, vetcool natuurlijk. Super, deze aascombie leek te werken.
Omdat deze stek flink verstoord was op naar de volgende. Hier bij het gras en vuil was ook al activiteit zichtbaar. Na een kwartier trok mijn dobber mooi weg en bij aanslaan schoot de karper weg tussen de plompenbladeren waar jammer genoeg de haak losschoot. Weer een kwartier later was wel raak. Weer een schubkarper maar nu van 67 cm had zich aan de kikkererwt en wormen vergrepen. Na aanslaan kwam deze Karper gedeeltelijk uit het water waarna de dril relatief kort duurde in vergelijking met de 60 cm lange Karper.
Deze Karper was minstens één keer eerder gevangen aangezien hij aan één kant van de bek een misvorming had.
Ook deze stek was dusdanig verstoord vanwege de dril en het ondiepe water dat dit een mooi einde van de sessie was.
Mijn kids moeten wel eten wat de pot schaft maar deze vissen bepalen lekker zelf wat ze nassen. Maar gelukkig kwam ik er na wat experimenteren achter wat op dit water werkt.

Grtx,

FER

3 opmerkingen:

  1. Hoi FER,

    Goed bezig FER!!! Even nadenken en veranderen van tactiek levert een mooi resultaat op. Super!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. yep, even wikken en wegen en na enige aanpassing top resultaat is inderdaad kicken.

    Grtx,

    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verandering doet vaak vangen!

    Zonde van die bek van die karper... Triest.
    Die is wel meerdere keren gevangen. Persoonlijk als ik zo'n vis zou vangen ga ik niet meer terug naar zo'n stek...

    Bovenal wil ik je zeker feliciteren met deze vangsten!!

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen