Wormer encore

Woensdag 29 augustus 2012

Ook deze week weer op de fiets via de Wormer naar het werk geweest en ook nu waren zowel 's ochtends als  's avonds de karpers, in de ondiepe sloten, heel actief. Ed wilde vissen en Frans was hier ook voor te porren. Dus vroeg in de avond afgesproken om de sterke schubs in de Wormer te vangen. Allen met de penhengel en broodvlok.
De sloten in de Wormer zijn ondoorzichtig grijs van kleur met een doorzicht van maximaal 5 cm. Als een karper 5 cm onder het oppervlak heel rustig zwemt, zal je 'm niet zien. Maar vanwege de ondiepte zie je snel kolken en opwarrelend nog grijzer/zwart water ontstaan. Ook de bellen plakkaten zijn goed zichtbaar op de locatie waar de karper de bodem aftast.
Opvallend fenomeen is dat de karpers niet bovenmatig geïnteresseerd zijn in de pluimvee legkorrels die als aas/voerplek de vissen vaak op de stek houdt. De karpers foerageren kortstondig op veel verschillende plekken. Soms langs de kant maar net zo makkelijk verandert de karper zijn koers naar het midden van de sloot. Er is hier geen peil op te trekken.

Toch wordt je aangetrokken door de bellen en kolken om daar direct de broodvlok neer te gooien. De dobber gaat waggelen, wordt soms iets weggeduwd maar trek niet weg en de vlok wordt niet bewust beroerd. Dit is hartstikke spannend want ieder moment kan de aanbeet komen maar ook redelijk frustrerend want al te vaak gebeurt er niets. De karper verplaatst zich rustig een halve meter verder zonder de vlok op te merken terwijl ie wel in de vreetstand staat.

Gelukkig had Ed na een half uurtje wel succes en stond stilletjes genietend een mooie karper van 46 cm te drillen. Brede grijns en duim omhoog! Wederom een perfect ongeschonden exemplaar dat de sloot nog donkerder maakte dan ie al was.

Daarna was het mijn beurt. Na eenmaal mis slaan en nadat de karpers meerdere keren de vlok links hadden laten liggen, volgde ik een karper om zijn pad. Telkens deponeerde ik de broodvlok een halve meter voor zijn snuit. De vlok zonk naar de bodem en deze werd niet opgemerkt. Totdat ik de broodvlok bijna voor zijn snuit hield, waarbij de dobber zich boven water bevond, begon mijn lijn weg te lopen. He he, aanslaan en drillen. Een 47 cm lange torpedoachtige karper kon ik na een lange strijd landen. Ook hier werd de sloot omgeploegd en een andere karper schoot er tijdens de dril verschrikt vandoor.

Deze karper had in plaats van de gebruikelijke oranje rode vinnen een relatief donkere kleur.

Daarna wilde het niet echt meer vlotten totdat ik aan Ed vroeg of er nog activiteit in de sloot aan de andere kant van de weg was. Ed ging dit met hengel en al checken en stond niet veel later, bijna stiekem, weer stilletjes een hele sterke karper te drillen. 'Kolere wat is ie sterk' werd gemeld. De mooiste van de vanavond werd geland. 54 cm lang, mooi hoog, mooi dik en een mooi plaatje.


In de auto terug zaten we te filosoferen hoe we de karpers in het donkere water ons aas makkelijker kunnen laten vinden. Een idee was om de broodvlok even te dippen in een soort aroma. Of dit werkt en hoe dit werkt is de vraag. Wie hier ervaring mee heeft, roep ik op dit met ons te delen. BVD

Grtx,

FER

7 opmerkingen:

  1. Tjonge FER! Wat heb jij een hoop vis gevangen de laatste tijd! Ik heb je laatste verslagen allemaal gelezen. Prachtig zeg :)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bjorn Nieuwenhuis30 augustus 2012 om 19:42

    Hoi Fer,leuke site man,kom zelf uit Heiloo en vis heel vaak in de Beemster met de pen.Brood doet het zeker goed maar mijn favoriet is toch zeker mais uit blik,hennepdeeg doet het ook erg goed en met verkruimelde boillies als voerplek en een stukje aan je haak kan je ook aardig scoren.Succes Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Koen: Dank, heb zelfs niet eens alle vis sessies op papier gezet, tenminste gepubliceerd.
    @Bjorn: Leuk dat je reageert en bedankt voor de tips. Uiteindelijk ben ik op zoek naar een licht opvallend ruikend aas. Mais heeft zich in de beemster zeer zeker al bewezen en toch heb ik het gevoel dat er nog meer uit te halen valt.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bjorn Nieuwenhuis31 augustus 2012 om 19:47

    Het is moeilijk vissen in de Beemster,je aas zakt snel weg in de blubber,ik probeer wel mijn pen met 1 loodnagel uit te loden,20cm of hoger onder mijn haak,het ene loodje zakt dan in de blubber en je haakaas blijft dan(hopelijk)op de blubberlaag liggen,ben bezig met popupmais of wat gele foam aan de hair.Maar het blijft vissen.Morgen naar de Beemster vorige week 6 karpers in 3 uur was helemaal top. Groet,Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bjorn: 6 karpers in 3 uur is fantastisch. Duidelijk weet je ze goed te vinden want de karpers trekken natuurlijk door de sloten en de vraag blijft of ze er zijn wanneer je op locatie bent. Daarnaast moeten ze ook willen azen en het haakaas zien te vinden. Zelf gebruik ik een microwartel op ±10-15 cm vanaf de haak als laatste 'loodje'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja,dat kan ook,we hebben zaterdag nog gevist in de Beemster,met mijn vismaat 4 karpers en goed aan de maat.We zaten in een sloot te vissen waar we 2 jaar geleden ons klem hadden gevangen,vorig jaar hebben we hier niks gevangen en dit jaar vangen we hier weer erg goed,dus de karpers trekken wel rond al is het beperkt natuurlijk.Was ook al een tijdje bezig met een weblog over het vissen in de Beemster toe ik jouw weblog tegenkwam erg leuk.Ik zal mijn weblog wat aanpassen anders lijken ze wel erg op elkaar(ha,ha,)Groet,Bjorn.

      Verwijderen
    2. Ben benieuwd naar je blog. Altijd leuk en soms leerzaam om te lezen.

      Grtx,
      FER

      Verwijderen