Knollenpolder

Zaterdag 5 januari 2013

Vorige week ving ik in de Wormer in een ondiepe sloot 5 knolletjes, terwijl het de bedoeling was om op de diepere winter stekken karper te vangen. Natuurlijk was dit hartstikke leuk, maar ik wist nog steeds niet of de diepe plekken ook daadwerkelijk de winter stekken zijn en vis opleveren.



Op twee verschillende locaties nabij duikers heb ik twee voerplekken gemaakt op de diepste plekken met mais en pluimvee legkorrels. Doordat de gemalen momenteel de grote hoeveelheid regen afvoeren, staat er een pittige stroming in de polder. Dit maakt het vissen met de 'pen' niet erg makkelijk. Graag vis ik zo licht mogelijk waarbij alleen het puntje van de kleine pen zichtbaar is. Daarboven bevestigd zit een kleine drijver op ±25 cm afstand om de aanbeet te kunnen volgen. 

De pen wordt nu door de stroming geregeld onder getrokken waardoor extra lijn gegeven moest worden om een aanbeet te kunnen registreren. Enigszins driftend vissen dus, alsof ik op een rivier aan het vissen was. Uiteindelijk had ik de juiste positie gevonden waardoor de pen zich maar langzaam verplaatste.

Bij de eerste aanbeet twijfelde ik of het ook daadwerkelijk een aanbeet was of alleen maar verplaatsing door de stroming. Maar omdat het verplaatsingspatroon toch echt te afwijkend was, contact gemaakt en de haak gezet. Een korte dril bracht een puntgaaf knolletje in het net. 
OK, er zat dus vis op deze stek. Binnen no-time ving ik vier knolletjes. Waarbij ik er ook nog één direct bij de start van een dril verspeelde.
Hmm, deze foto van nummer twee had ik even moeten checken.
Nr. 3
Nr. 4

Opeens waren de aanbeten voorbij, wellicht was de aanwezige school met knolletjes te vaak geschrokken door het wegvluchten van een medebewoner.

Vervolgens naar de andere locatie gereden om hier de diepe stekken te checken. Deze stek ligt dichter bij het gemaal waardoor het vissen op de aangemaakte stekken bijna ondoenlijk was door de hier aanwezige stroming. Na een half uurtje had ik het hier wel gezien.

De eerste sessie van het nieuwe jaar en gelijk succesvol op een nieuwe stek. Top toch!

Grtx,

FER

5 opmerkingen:

  1. Zeker weten top Fer.
    De grote van een karper is maar bijzaak !!!

    Groeten en ga zo door !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volop vis voor jou FER. Leuk om te zien.
    Groet, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Fer,

    Vorige week ving je in een ondiepe sloot 5 karpers.
    Nu ben je opzoek gegaan naar diepere plekken bij duikers.
    En wederom vang je 4 karpers.Aangezien je dus 9 karpers in ondiep en dieper water hebt gevangen blijft de vraag natuurlijk zijn de diepere plekken daadwerkelijk ook de door jou gezochte winterplekken..Groeten Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Sander: enigszins bijzaak, groter mag natuurlijk altijd, sterker nog, liefst groter maar dit was ook genieten.
    @ Michael: yep meer dan genoeg vis.
    @ Hans: je hebt helemaal gelijk, volgens mij is het nog niet koud genoeg om er zeker van te zijn of deze diepe stek de echte overwinterplek is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker Fer,

    4 karpers is zeker een mooie score voor in de winter top Fer. Diep of ondiep that's the question. Ik vang ze ook in ondiep water maar ik neig toch naar de iets diepere stekken. Zat laatst ook bij een duiker te vissen eerst in het midden geen aanbeet, toen aan de zijkant van de duiker het was daar 15 cm dieper en weg was de pen. Zet je toch aan het denken.

    Groet, Björn.

    BeantwoordenVerwijderen