Lederkarper deel drie

Vrijdag 9 September

Ik ben even nagegaan hoe het ook al weer zat met de uitzetting van de karpers door visvereniging afdeling XI. De volgende concrete informatie heb ik uit het clubblad gehaald. Er zijn 100 stuks, 3 jaar oude Duitse spiegelkarpers met een gewicht van 1200 tot 1700 gram uitgezet op twee locaties in Purmerend. Deze spiegelkarpers worden ongeveer 40 jaar oud en halen een maximum gewicht van 18 kg en een maximale lengte van 120 cm. M.a.w. hier gaan we nog lang en zwaar van genieten!
Vrijdagavond, betekent paardrijden en karate voor de kids en omdat moederdevrouw niet zo lekker was ben ik ze gaan wegbrengen. Natuurlijk hengeltje weer achterin om in de tussentijd mijn geluk weer te beproeven op de spiegel cq lederkarpers.
Omdat ie zo mooi is gelijk maar het plaatje.

Omdat ik nu consequent voer met pluimvee legkorrels waar de karpers verzot op zijn en ik momenteel even zonder haken met hair zat, heb ik een deeg gemaakt van deze legkorrels. Dit deeg heb ik direct op de haak gezet.
Aangekomen bij mijn stek voor de leders zag ik direct een bellenplakaat die langzaam verschoof. Nu heb ik gemerkt dat ik vaak iets te omzichtig te werk ga door het haakaas te ver van de plakkaten af te deponeren waardoor ze het aas niet altijd opmerken. De laatste tijd heb ik gemerkt dat de karpers of brasems eigenlijk niet schrikken als ik het aas vlak naast de plakkaten deponeer in de richting die ze opgaan. Waarschijnlijk gaan de karpers helemaal op in het grazen waardoor een klein plonsje ze ook niet afschrikt.
Een andere constatering is dat de dobber al enigszins wiebelt voordat de karper daadwerkelijk het aas neemt, waarschijnlijk door de waterverplaatsing van de grazende karper. M.a.w. ik zie de aanbeet eigenlijk al aankomen en dat maakt het des te spannender.
Deze keer was de aanbeet heel rustig en heb ik aangeslagen voordat de pen wegtrok. Dit om te voorkomen dat de karper het aas weer zou uitspugen of diep zou inslikken. De karper ging er zoals te doen gebruikelijk direct vandoor en bleek flink wat in zijn mars te hebben. Omstanders kwamen kijken wat er aan de hand was en hadden in deze gracht nog nooit zo'n grote karper gezien.

De karper met een duidelijke donkere bovenkant en lichte onderzijde was 61 cm en had zich de afgelopen maanden goed vol gevreten.


Als laatste heb ik de staart weer even vast gelegd voor identificatie in de toekomst.

Oja, de foto's zijn gemaakt door één van die gassies die stonden te kijken en het geheel becommentarieerde. Het ene verhaal was nog sterker dan het andere maar zeker niet allemaal uit de duim gezogen. Eén van die matties had recentelijk een bon gekregen van 230 euro omdat ie 4 hengels bij zich had terwijl hij er met twee aan het vissen was. Hij kreeg de boete omdat de andere twee hengels in z'n geheel opgetuigd waren, dus met haak en dat is volgens de letter van de wet strafbaar. Sad but true.

Nou ja, ik heb over het algemeen meer dan mijn handen vol aan één hengel en zeker als er zo'n zware karper aan hangt.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten