Lederkarper deel .... slot

Dinsdag 27 September

Om het af te leren ben ik vanavond toch weer op jacht gegaan op onze besnorde gespiegelde sterke vrienden onder het wateroppervlak. Uitgerust met een klein schoudertasje met het hoogst noodzakelijke, waaronder voer en aas, heb ik een aantal voerplekjes met de pluimvee legkorrels aangemaakt. Hier en daar waren wat belletjes zichtbaar maar dit was weinig overtuigend waardoor ik niet direct ben gaan vissen. De gemaakte stekken ben ik 2x afgelopen totdat er echt geaast werd. De dobber heel voorzichtig in de buurt van de belletjes te water gelaten en wachten maar. Langzaam schoof het bellenplakaat richting de dobber totdat deze zich in een waar bubbelbad bevond. De pen werd flink beroerd en schoof toen mooi weg. Bij aanslaan was de vis niet te houden. Tientallen meters lijn werden er van mijn spoel gerost. Wat was dit voor vis?!
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een echte karper penhengel van 3.60 meter lang die een fantaschtische parabolische curve ten toon spreidde. Dus lag het aan mijn hengel of zat er een monster aan de andere kant van de lijn? Een monster dat ik niet in dit water verwacht. De dril duurde minuten lang en ik kreeg de indruk dat de karper niet helemaal gehaakt was zoals het hoorde. Nadat we beide moe gestreden waren, mijn arm begon echt te branden, kon ik als overwinnaar de lederkarper landen. Wat bleek, de karper was vlak voor de staartvin precies onderin de staartwortel gehaakt. Daarom kon en bleef deze karper maar gassen en gaan. De haak kon overigens heel simpel verwijderd worden en er bleef geen gapend gat maar een keurig klein gaatje zichtbaar. Logisch, ze zijn ook zo taai als leer (lederkarper). Statief geinstalleerd en even poseren voor de foto voordat deze 59 cm lange krachtpatser terug gezet werd.
De stek was meer dan verstoord want het zag zwart van de omgewoelde bladeren. Prima, dan andere aangemaakte stekken maar even checken. Het begon al te schemeren maar omdat het voorlopig de laatste keer is dat ik hier de karpers lastig val wilde ik toch nog maar even doorgaan met vissen. Op de stek bij een brug waren belletjes zichtbaar. Gelukkig gingen de lantaarnpalen ook branden en hierdoor bleef mijn dobber redelijk zichtbaar. Om de vissen aan het azen te houden deponeerde ik om de paar minuten voorzichtig wat losse legkorrels. Na het droppen van de legkorrels werd het azen telkens fanatiek hervat. Alleen werd mijn haakaas met deeg van deze legkorrels maar niet gepakt. Soms werd de dobber beroerd en ligt weggetrokken maar dit zette niet door. Omdat ik er van overtuigd was dat er karper aan het azen was bleef ik maar door vissen totdat de dobber wel mooi weggetrokken werd. De vis werd gehaakt maar de run bleef achterwege omdat het geen karpers maar brasems die aan het azen waren. Een tegenvaller maar de brasem mocht er met z'n 53 cm best wezen.
Dit was vervolgens ook de einde van de sessie en de voorlopige afsluiting van het vissen op de Spiegels in deze stadsgrachten. Nu ga ik mijn pijlen of haken richten op andere vis in een andere omgeving.

Grtx.

FER

3 opmerkingen:

  1. Hoi FER,

    Zo heb ik ook een keer een karper gehaakt. Een zeer vreemde dril leverde het op.
    Ben benieuwd wat je volgende project zal zijn. Ga jij ook nog achter de grote dames aan (oftewel de snoeken)?

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Koen,
    Jazeker, ben van plan om met bootje door de ringvaart te gaan trollen om de meter een keer te slechten. Twijfel ook nog om met doodaas te gaan vissen en daarvoor een stek aan te maken.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, leuk! Dan ga ik je snoekverhalen lekker volgen. Alvast veel succes :)

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen