Boerenkarper deel 5

Zaterdag 16 juni 2012

Af en toe is het pieken met allerlei activiteiten. Tijd te kort en teveel leuke zaken, waaronder club kampioenschappen tennis, EK voetbal, poker toernooi, verjaardagen, uiteten en ga zo maar door. En toch, ondanks alle plezier die ik hier aan beleef moet er gevist worden. Waarom? Schiet mij maar lek. Er is een drang naar het water dat in mij zit, wat ik niet uit kan zetten. Dus.....

Zaterdag aan het eind van de middag had ik anderhalf uur de tijd om mijn lijnen uit te werpen. Er stond een klap wind en de eerste twee stekken die ik aandeed waren hierdoor niet geschikt om met de pen te bevissen. Uiteindelijk ben ik in de Beemster 'karperput' terecht gekomen waar ik behagelijk uit het windje in het zonnetje de boerenkarpers kon belagen.
De spanning steeg toen mijn pen flink heen en weer ging door aanwezige vis. Dit stopte na verloop van tijd zonder een fijne wegtrekker. Vervolgens een tweede hengel met vastlood montage 50 cm uit de kant ook te water gelaten. Hier kreeg ik kort daarop een dikke aanbeet. Waarschijnlijk door het ondiepe water kwam de karper gelijk met een sprong uit het water en loste de haak direct. Jammer, maar de polderknollen hadden de maiskorrels ondekt.

Op dezelfde plek met de vastlood  hengel kreeg ik weer een dikke aanbeet en deze karper was netjes gehaakt en ging er met korte explosieve runs tientallen keren vandoor. Waarom is dat toch zo gaaf? Waarschijnlijk de spanning van het wel of niet verspelen, de kracht die je voelt en hoe de vis er uit zal zien.
De 51 cm grootte karper zag er weer piekfijn uit op het eerste gezicht. Mooi schubkleed en de vinnen waren mooi in tact. Tijdens het bewonderen viel mij op dat één van de twee ogen, die van buiten ongeschonden waren, dof was. Deze vis had 'staar' aan één oog maar leek hier niet onder te lijden.
De tijd was weer omgevlogen en mijn vistank was weer een beetje gevuld tot de volgende sessie, waar ik natuurlijk weer naar uit kijk. Overdag en 's nachts, tijdens de dromen, worden de plannen en planning alweer gesmeed.

Grtx,

FER


Geen opmerkingen:

Een reactie posten