Tinca tinca

vrijdag 31 maart 2017

Niemand thuis, vrouwlief weekendje sauna, zoon stappen en dochter naar vriend. Boeijaah! Alle tijd aan mezelf, vissen dus!

Dit jaar nog niet gevangen, maar wel op de bucketlist. De zeelt. Door de jaren heen, weet ik langzamerhand waar deze prachtige vissen in mijn omgeving zwemmen.

Mobiel met de auto, in een paar stadswateren totaal zes stekken gemaakt. Na het voeren, begonnen bij de eerste gevoerde stekken. Geen leven, behalve twee gigantisch grote geel gerande watertorren die aan het paren waren.

De volgende stek was ongelukkig gekozen, omdat struiken en bomen het vissen eigenlijk onmogelijk maakte om behoorlijk de stek te bestoken. Op de volgende stek leek activiteit, hier was af en toe een belletje zichtbaar. Na verloop van tijd trok mijn pen rustig weg, maar bij aanslaan geen vis, wel waren de maiskorrels verdwenen.

Bij het opnieuw inleggen bleef de pen relatief hoog in het water staan. Vreemd, dacht dat ik goed gepeild had. Na enige tijd gecheckt en toen voelde ik weerstand en sloeg aan. Vis en een takkenbos hingen aan de lijn. Een beetje vreemde dril, maar aan het beuken op de top te voelen, wel de vis die ik wilde vangen. Alleen die takkenbos zorgde voor enige onrust, want die kon wel eens roet in het eten gooien. Uiteindelijk loste .... de takkenbos, pfoei en kon ik de zeelt landen. De weerhaakloze haak zal heel enkel in de bovenlip. Waarschijnlijk hing het aas in de takkenbos, waarna de zeelt deze daar vandaan geslurpt had.

De volgende stek leverde twee brasems op.

Terug naar de zeelt stek, waar de rust nu moest zijn terug gekeerd en waar het mais wellicht nieuwe vis aangetrokken had. Lang hoefde ik niet te wachten voordat de pen tergend langzaam schuin wegtrok, even bleef hangen om vervolgens langzaam verder weg te trekken. Tijd om aan te slaan. Yes, weer vis, weer zeelt en een hele beste.
Bijna de magische grens van 50 cm doorbroken.

Wat een prachtige beesten en in goede conditie. Jammer dat ze zo'n kleverig zwart slijm afgeven, dat spul is bijna niet van je handen af te wassen. Bijna nog glibberiger dan een paling als je ze met natte handen beet pakt. Maar dat mag de pret niet drukken. Het was helaas reeds te donker geworden om mijn pen te kunnen onderscheiden, dus op naar huis om op de bank lekker Netflix te kijken.

Grtx, FER

8 opmerkingen:

  1. Zeelt is door bijna geen enkele visser gehaat. Ondanks de glibberigheid en het slijm een favoriete soort voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens, onder zeelten trouwens ook flinke variatie, qua kleur, bouw etc. Niet echt makkelijk te vangen, dus uitdagende vis.

      Verwijderen
  2. Dat wordt rap Door de bucketlist gaan... mooie vangsten.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, er volgt nog een verhaal van een quest die wel heel voortvarend ging.

      Verwijderen